Skriften alene. OPPDATERT ETTER MØTET

Samtalekveld nr. 3 i vår står for tur. Reformasjonens viktigste utsagn "Skriften alene" er tema. Harald Hegstad, professor og nestleder i Kirkerådet, er kveldens samtalegjest i Haugerud kirke onsdag 31. mai kl. 19.00. Sett av kvelden og kom - og ta gjerne noen med deg! OPPDATERT ETTER MØTET: Se referat og bilder!

Skriften alene. OPPDATERT ETTER MØTET

Samtalekveld nr 3 i vår står for tur. Fortsatt er reformasjonen og reformasjon i fokus. Denne gang med et av reformasjonens viktigste utsagn; «Skriften alene» som tema. Har Bibelen noen autoritet i vår tid, enten det gjelder i samfunnet, kirken og for den enkelte av oss? Vi ønsker vel møtt til:

Samtalekveld

Onsdag 31. mai, kl. 19.00 i Haugerud kirke

TEMA: SKRIFTEN ALENE

Harald Hegstad, professor og nestleder i Kirkerådet, er kveldens samtalegjest.

Harald Hegstad er professor i systematisk teologi ved Det norske Menighetsfakultet og en profilert leder i Den norske Kirke. Han har vært leder for bispedømmerådet i Oslo og er nå nestleder i Kirkerådet, øverste organ for Den norske Kirke. Han var en av utsendingene fra Den norske Kirke på Det Lutherske Verdensforbunds general-forsamling i Namibia nå i mai.

Han har i vår skrevet et innlegg om Skriften alene i det teologiske tidsskriftet Luthersk Kirketidende og bør være rett mann til mange spørsmål om Skriftens rolle i vår kirke og vårt samfunn og også om hvor står og hvor går Den norske Kirke og den lutherske kirke i verden.

Sett av denne kvelden og kom – og ta gjerne noen med deg!

Velkommen!

Oppdatert etter møtet:

25 interesserte fremmøtte hørte Harald Hegstad i samtale med sokneprest Svein Helge Rødahl berøre en rekke viktige temaer. Her er noen:

Først var det spørsmålet om Bibelens autoritet. Hegstad forsøkte å nyansere: Det har alltid vært en fristelse å omtolke det i Bibelen vi ikke liker. Men å tenke nytt er ikke nødvendigvis tegn på frafall. Apartheid eller slaveri ble først begrunnet fra Bibelen. I dag er det neppe store forskjeller i synet på Bibelens autoritet mellom MF og TF, mer kanskje mellom enkeltpersoner - og forskjellene i Norge er små sammenliknet med hva de er på verdensbasis!

Etter Den Augsburgske bekjennelse er det nok for Kirkens enhet at en er enig om Evangeliet og forvaltningen av sakramentene. Ut fra dette diskuterte Hegstad spøsmål om Jesu oppstandelse, revisjon av dåpsliturgien og likekjønnet ekteskap. Om det siste mente han, som ikke går inn for dette, at noen meningsmotstandere syntes å ha konklusjonen gitt på forhånd og at de overså argumenter de tidligere har hatt i litt andre sammenhenger. Samtidig undret han seg over at heterofile i så stek grad engasjerer seg i homofiles problemer og ikke diskuterer heterofiles problemer, bl.a. skilsmisse.

Hegstad understreket at Bibelen kan brukes på flere måter, bl.a. for å belyse teologi, eller for personlig oppbyggelse. Da må en ikke ta bibelvers ut av sin sammenheng. Ulike kirkesamfunn legger også vekt på ulike deler av Bibelen, det ortodokse på Johannesskriftene, protestantene på Paulusbrevene, pinsevennene på Apostlenes gjerninger, osv. Det antyder at fylden i Bibelen og troen er større enn det de enkelte av oss kan ta inn over oss.

Hegstad var nylig  med på Det Lutherske verdensforbunds generalforsamling i Namibia, og kom med refleksjoner derfra, bl.a.: Lutherdommens sentrum er i dag i Afrika. Kristen tro er meget vital mange steder ute, og vokser. I Norge skiller en gjerne mellom tro og politikk. Ikke så ute, der er det naturlig at kirkene tar opp mange livsviktige samfunnsspørsmål, f.eks. om kvinners rettigheter.

Sekularisering i Norge ble også berørt. En kan ikke ta for gitt fundamental kristendomskunnskap, selv ikke hos begynnerstudenter i teologi. Her er det en viktig oppgave for trosopplæringen og trosarbeid i menighetene. Prester må også ta hensyn til dette i forkynnelsen. Samtidig har troen i samfunnet mange veier, f.eks. Bibelen på teateret. Hegstad uttrykte at han tror på folkekirken. En tilbaketrekkingsstrategi er ikke aktuell: "Bedre med litt Jesus enn ingen Jesus". Men åpenhet er ikke en motsetning til mer intensive trosfellesskap. "Vi må ha noe å invitere folk til".

Tilsvarende med misjon: Selv om vi lever i et trospluralistisk samfunn, må vi ha frimodighet til å mene og si at vi har sannheten. Tilsvarende mener da også de vi snakker med! Men vi skal gjøre det i respekt og ikke bruke ufine metoder. Vi skal vitne, så får Gud og Den Hellige Ånd gjøre resten. Konkret i Groruddalen bør vi kanskje mindre rette oppmerksomheten mot f.eks. muslimene og mer mot dem som ikke er med i tros- og livssynssamfunn. Den praktiske ateisme er en virkelig utfordring.

Etter denne samtalen var det korte spørsmål fra salen. Hegstad reklamerte også kort for sin nyeste bok om dogmatikk, "Gud, verden og håpet".

Nedenfor er det noen bilder fra samtalekvelden.