Thore Haukner er 80 år

Han var organist i Haugerud kirke i nesten 40 år. Og han var så veldig mye mer. Nå fyller han 80 år lørdag 17. september 2016. Vi gratulerer!

Thore Haukner er 80 år

Nedenfor gjengir vi en fem år gammel artikkel, da han var 75, som sto i det aller siste nummeret av menighetsbladet vi da hadde. Den forteller litt om denne mangfoldige personen.

På bildet over tegner han forsiden på nettopp det menighetsbladet artikkelen sto i, julenummeret. Nederst kan du se en bedre utgave av bildet og av forsidetegningen.

Thore Haukner har komponert en mengde musikk. Klikk her og gå til Youtube hvor du kan glede deg over en rekke av hans verker.

Ellers treffer du han i Haugerud kirke om søndagene.

Fra Kirkekontakt nr. 4, 2011:

Tusenkunstneren på Lutvann

Han har båret Kirkekontakt ut i postkassene i alle bladets 46 år, vært med i redaksjonen nesten hele tiden, laget logoen og vignetter til bladet, tegnet kirkeinventar i Haugerud kirke, sittet i menighetsrådet i fire perioder, vært organist i Haugerud i nesten 40 år, er komponist og maler – men det er teknisk tegner han egentlig er. Thore Haukner fylte nylig 75 år.

Han er ikke som alle andre. Hjemme i leiligheten har han flygel, spinett, orgel, elektrisk piano og synthesizer. Men også fullt fotostudio og arbeidsplass for tegning. For han har holdt på en dobbelt karriere. Først ble han utdannet litograf, men skiftet etter noen år til teknisk tegning. I alle år har han livnært seg med å tegne apparatdeler, få fram hvordan avansert apparatur ser ut inni og når den er plukket fra hverandre. Og tegnet utallige illustrasjoner for bedrifter, kirken og forsvaret.

Men samtidig tok han etter hvert organisteksamen og ble organist på deltid med base i Haugerud kirke og spilte til gudstjenester og konserter og dirigerte kor. Og så komponerer han. Delvis stykker for enkeltinstrumenter og piano eller orgel, og dels for stort orkester. Han viser stolt fram takkeskriv fra Kjell Bækkelund etter at denne hadde oppført et verk av han på NRK. – Men musikken er nå bare en betalt hobby, da, sier den tekniske tegneren.

Han har alltid tegnet, og alltid spilt piano. Hjemme på veggene har han egne malerier og tegninger fra tenårene og til nå, og av verdensnavn utefra. Interessen for orgel fikk han da han som 10-åring sang i Sølvguttene og hørte den legendariske Arild Sandvold i Oslo domkirke. Siden har han forsøkt å ri på to hester, tegning/maling og musikk. Ironisk nok var det et fall fra hest som gjorde at han for få år siden måtte legge orgelspillet på hylla!

For å «få tiden til å gå» har han gjort forskjellig annet. For eksempel? Vært i Garden, drevet med turn og sjakk, lært seg noe fransk og moderne hebraisk, laget rebuser og kryssord til Kirkekontakt, vært politisk aktiv og vararepresentant i bydelsutvalget, redigerer og setter opp blad for Groruddalen kunstforening, skriver salmer og dikt …

Utallige er de tegninger, illustrasjoner, fotografier, komposisjoner og dikt du kan finne om du snur deg litt rundt. Så fikk han da også daværende Hellerud bydels kulturpris i 1997. Takk for innsatsen!