Yemanedagen 2023

8.februar markeres Yemanedagen i Kulturkirken Jakob fra 1530-1700

Yemanedagen 2023

Yemane Teferi ble født i Eritrea i 1957. Natt til 8. januar 2016 døde han
på Bømlo, etter å ha tilbrakt 24 år i asylmottak i Sverige og Norge. Som ungdom på 1970-tallet bisto Yemane en eritreisk frigjøringsbevegelse. Da han ble avslørt, flyktet han fra hjemlandet. I 1990 kom han til Sverige, og i 1998 til Norge. Her gikk den gjenværende delen av livet med til mer eller mindre ingenting (Fra Rune Berglund Steen’s bok Solidaritet nå).

Dagen markeres i Kulturkirken Jakob:

Hva må skje for å bedre situasjonen for ureturnerbare asylsøkere?

Rune Berglund Steen leser egen tekst om Yemane Teferi (Frå boka Solidaritet nå)
Fungerende biskop Anne May Grasaas, musikeren og forfatteren Gjermund Kolltveit, forfatteren Simon Stranger og styremedlem i Mennesker i Limbo Nasim  Alimoradi deltar.
I en panelsamtale deltar politikere fra flere partier:
Marianne Borgen (ordfører i Oslo), Camilla Sørensen Eidsvold (varafylkesordfører i Viken), Astrid Hoem (leder i AUF), Tobias Drevland Lund (stortingsrepresentant for Rødt), Dag-Inge Ulstein (stortingsrepresentant for Kristelig Folkeparti), Grete Wold (stortingsrepresentant for SV).

Videre deltar biskop emeritus Gunnar Stålsett, menneskerettsforkjemper Arne Viste og seniorrådgiver i NOAS Jon Ole Martinsen.

Arrangører:
Mennesker i Limbo (MiL), Norges Kristne Råd, Internasjonal kvinneliga for fred og frihet (IKFF).
Markeringen av Yemanedagen i Oslo støttes av Oslo Bispedømme, Kirkens Bymisjon, Norsk folkehjelp, Refugees Welcome Norway, Kristent interkulturelt Arbeid (KIA Norge)

Mer informasjon om Yemane finner du på yemane.no og om markeringen finner du mer informasjon i dokumentene nederst på denne siden.