Om Østre Aker kirke

Østre Aker kirke er en "katedralkirke" fra 1860. I de over 150 årene den har stått, har den gjennomgått flere større restaureringer.

Om Østre Aker kirke

Med sitt klassiske preg fungerer den som en god tradisjonsbærer og egner seg for f.eks. meditasjon og pilegrimsvandringer. Den har også en akustikk som gjør den godt egnet for kor- og orgelmusikk, og man søker å bygge opp slike aktiviteter i kirken.

Den offisielle pilegrimsleden i våre dager er lagt forbi Østre Aker kirke.

Like ved kirken ligger menighetshuset fra 1975. I tillegg til menighetssal og møterom har det i sokkelen ungdomslokaler og hybelleiligheter.

Den store kirkegården er vakker og velstelt og et sted svært mange mennesker besøker.

"Alle kirkers mor"

Østre Aker kirke er på et vis alle kirkers mor på øst- og sørsiden av Oslo. Da den ble bygget, var kirken eneste kirke for det som i dag kalles Groruddalen og områdene sørover forbi Nordstrand. Det ble raskt menighetsdelinger og etter hvert et stort tall nye kirker i hele dette området. Samtidig krympet arealet for Østre Aker menighet til å omfatte nærområdet rundt kirken. Fra 2013 er deler av Østre Aker menighet slått sammen med Haugerud menighet slik at Østre Aker kirke nå er en av to kirker i den nye Østre Aker og Haugerud menighet.