Groruddalen kirkeakademi inviterer våren 2024:

Groduddalen kirkeakademi inviterer til interessante foredrag våren 2024

Groruddalen kirkeakademi inviterer våren 2024:

Groruddalen kirkeakademi inviterer til følgende samlinger våren 2024:

BANNING – SPRÅKETS MØRKEROM
I hjem og skole har vi lært at banning er stygt. Men hva er egentlig banning? Hvorfor er det uønsket? Hva slags folk banner? Er det forskjell på kvinner og menn her? Eller landsdeler? Ruth Vatvedt Fjeld har utforsket dette mørke rommet i språket vårt.
Ruth Vatvedt Fjeld er pensjonert professor i leksikografi (ordforskning) ved Universitetet i Oslo. Hun har vært NRKs språkkonsulent for bokmål og for oversettingsutval-get til Bibel2011. I de senere årene har hun tatt for seg fe-nomenet banning og er vår fremste ekspert på feltet.
TIRSDAG | 30. JANUAR | KL. 19 | ØSTRE AKER MENIGHETSHUS

FRA ENGLERS MUSIKK TIL DJEVELENS BLÅSEBELG
Sekkepipa forbindes i dag nesten utelukkende med Skottland, men sannheten er at instrumentet har vært spredt over hele Europa og deler av Asia. I dette musikkforedraget vil Elisabeth Vatn spille og fortelle om sekkepipa og dens avtrykk i vår musikk- og kulturhistorie – ikke minst har sekkepipa satt spor etter seg i billedkunsten.
Elisabeth Vatn er utdannet pianist ved Barratt Due musikkinstitutt, har sin kantorutdannelse fra Norges Musikkhøgskole og har hovedfag i etnomusikologi fra Universitetet i Bergen. Til daglig er hun kantor i Grorud, Lillestrøm og Skedsmo menigheter.
TIRSDAG | 5. MARS | KL. 19 | RØDTVET KIRKE

UNGDOMMEN PÅ HEIMDAL
I svingen der Kalbakkveien møter Grorudveien lå Heimdal. Der ble Grorud kristelige ungdomsklubb stiftet i 1962. Klubben hadde bred appell og vokste snart til å bli en av landets største kristne ungdomsklubber med kor, fritidsaktiviteter, andakter og leirer. – Var det en ungdomsvekkelse på Grorud? Og hva skjedde så?
Siv Carlsson vokste opp på Rødtvet og har vært lærer og forlagsredaktør. Paul Skuland virket som prest fra 1991 i Grorud/Romsås, senere som prost i Nord-Gudbrandsdal, der han fortsatt er bosatt. Petter Kirkemo er fra Grorud og har hatt jobber nasjonalt og internasjonalt og er nå freelance Osloguide.
TIRSDAG | 16. APRIL | KL. 19 | GRORUD MENIGHETSHUS

BLOKKA PÅ BJERKE: TRETTEN ÅR I TREDJE ETASJE
Bjørn Hatterud vil fortelja om den nyaste boka, Blokka på Bjerke, og óg om dei tidlegare bøkene, om korleis dei heng saman. Poenget hans er at det handlar om sårbarheit og respekt for forskjelligheit. Førebels har det enda i ei forteljing frå Groruddalen der det viser seg at dei store strukturane og dei personlege i liva heng saman.
Bjørn Hatterud kjem frå bygda Veldre i Ringsaker kommune. Han er kultur-skribent, kunstkritikar, kurator, musikar og sit i Kulturrådet. Han har tidlegare gitt ut Mot normalt (2018) og Mjøsa rundt med mor (2020). Boka vann mange hjarte og fekk Kritikarprisen. Hatterud har òg motteke Fritt Ords Pris.
TIRSDAG | 28. MAI | KL. 19 | HAUGERUD KIRKE
ÅRSMØTE | KAFFEPAUSE MED SAMTALE | LITURGISK AVSLUTNING

NORSKE KIRKEAKADEMIER
Norske kirkeakademier (NKA) er moderorganisasjonen til kirkeakademi-ene i Norge. NKA får statlige tilskudd gjennom Norsk kulturråd.
NKA deler hvert år ut Brobyggerprisen, og er medlem av internasjonale organisasjoner.
www.kirkeakademiene.no
www.oikosnet-europe.eu

OM OSS
Groruddalen kirkeakademi (GKA) er et av rundt 60 lokale kirkeakademier i Norge.
GKA ble stiftet 23. april 1996.
Møtene er gratis og åpne for alle. I tillegg til det faglige programmet er det kaffepause med salg av kaffe og kake, og på noen møter er det kunstneriske innslag.

STYRET 2022/2023
Carsten Schuerhoff, leder
Jon Gunnar Jørgensen, nestleder
Sophie Lazar, sekretær
Marta Maria Espeseth, styremedlem
Frøydis Indgjerdingen, kasserer
Eli Solberg, varamedlem
Henrik Mohn, varamedlem
Bilder: Ruth Vatvedt Fjeld (Ram Gupta), Elisabeth Vatn (Rolf E. Wulff), Heimdal (Egil Norli/Groruddalen Historielag), Bjørn Hatterud (Agnete Brun)

BLI MEDLEM!
For å gjennomføre programmet er GKA avhengig av en stabil økonomi, derfor er medlemskapet viktig. Du får dessuten stemmerett og kan være med på å prege utviklingen videre.
Kontingenten er kr. 350,-/år.

Ta gjerne kontakt:
www.groka.no | post@groka.no