Østre Aker misjonsforening

Misjonsforeningen er helt unik i Østre Aker og Haugerud menighet. Den blir 165 år gammel i år, er med uslåelig margin menighetens eldste forening.

Klikk her for å se semesterprogrammet.

Historikk

Østre Aker misjonsforening ble stiftet på Nordre Furuset gård i 1855. Biskop Laache var med ved stiftelsen, og den første formannen var en husmann under Ulven gård. Groruddalen var et jordbruksområde og besto av gårder, småbruk og husmannsplasser. Furuset lå som et midtpunkt. Fem år senere ble Østre Aker kirke reist, og foreningens arbeid  ble naturlig nok lagt til denne kirken,- den eneste i Groruddalen.

Foreningen var knyttet til Det Norske Misjonsselskap (NMS) som allerede hadde arbeid i gang i Sør Afrika. Da foreningen feiret tre år, kom meldingen om at den første afrikaneren var døpt i Zululand. Da foreningen hadde vært virksom i elleve år, startet NMS arbeide på Madagaskar. Senere er land etter land kommet med, og misjonsforeningen har fulgt med i forbønn og økonomisk bistand.

Det har vært sterkt misjonsengasjement i Groruddalen i mange, mange år. Mektige menn og kvinner har stått som ledere i foreningen. Noe over tretti var med fra starten. Da kirken var et faktum, ble foreningsmøtene holdt etter gudstjenesten en gang i måneden. Senere skiftet det med dager og tider. I de senere år møtes foreningen siste tirsdag i måneden kl 17.30 i menighetshuset i Østre Aker kirke. På hvert møte kommer en misjonær eller en ansatt i NMS som forteller fra misjonsarbeidet og holder andakt.

Misjonsforeninger har ikke den samme appell til moderne mennesker - misjonsengasjementet tar andre veier og rekrutteringen til denne typen foreninger blir svakere eller uteblir. Seks trofaste medlemmer er igjen, alle kvinner i relativt høy alder, men de fortsetter! De opplever at arven etter misjonsaktive menn og kvinner gjennom 165 år forplikter til stadig engasjement.

Mot et nytt jubileum

På 160-årsdagen kom over seksti innbudte for å feire jubileet, og nå satser foreningen på å markere 165-årsdagen mist like stort og hyggelig i 2020.