Mangfoldig fellesskap

Østre Aker og Haugerud menighet er et fargerikt og mangfoldig fellesskap. Vi spiser sammen, arbeider sammen og feirer gudstjeneste sammen. Vi deltar i lokalmiljøet med vårt engasjement for bærekraftige liv og med omsorg for mennesker. Vi forenes av Jesu Kristi nåde og kjærlighet til oss, her kan alle være seg selv, gi av seg selv og ta imot det de trenger. Vi søker Gud, skaper rom for forskjeller og uenighet, og vi beriker og utfyller hverandre. Her er en åpen dør – til tro, håp og kjærlighet.

Mangfoldig fellesskap

Velkommen!

Østre Aker og Haugerud menighet ønsker velkommen til et mangfoldig fellesskap - bli med.

Vi vil være et fellesskap med takhøyde, hvor alle kan komme med seg og sitt - og samtidig vil vi utfordre til møter på tvers. Et fellesskap som speiler lokalbefolkningens mangfold, ja visst, det vil vi være. Til det hører det med å møte mennesker som du ikke møter til daglig, i din hverdag, som du kanskje (tror du) har lite til felles med. La deg berike av andre.

Menneskene som deltar i menighetens tiltak og arrangement er forskjellige, og det setter vi pris på. Noen er hos oss, for eksempel i Haugerud kirke, flere ganger i uken, andre stikker innom en gudstjeneste i ny og ne, atter andre bruker kirkene våre til livets høytider. Alle er like velkomne.

Lokalmiljø og bærekraftige liv

Vi vil være en synlig del av verden.

Det gjelder lokalt, på Trosterud, på Haugerud, på Lutvann, på Hellerud, på Tveita, på Teisen, på Fjellhus og på Ulven.

I et lokalmiljø som er flerkulturelt og flerreligiøst vil vi gjerne stå sammen med andre som vil noe godt for lokalmiljøet, vi engasjerer oss i Samarbeidsrådet for Trosterud/Haugerud og har satt oss som mål å styrke vårt arbeid på Teisen og Fjellhus. Vi er opptatt av byutviklingen i vårt område og vil særlig ha fokus på oppvekstvilkår og det som heter "blå-grønne-strukturer" i de foreliggende planer og forslag til videre utvikling og fortetting.

Med dette er et annet fokus nevnt, det grønne, det bærekraftige. Vi har vært med på å ta initiativ til å starte opp Bærekraftige liv på Trosterud/Haugerud/Hellerud og vi ser at mye mer er mulig.

Samtidig har vi en forpliktelse til å ta ansvar også for det globale. Gjennom Kirkens Nødhjelps fasteaksjon og vår støtte til et misjonsprosjekt i Nepal bidrar vi til en mer rettferdig verden.

Dessuten har vi etablert kontakt til en menighet i Latvia.

Hånd i hånd: diakoni og gudstjeneste

Kirken er diakonal - hvis ikke, er den er ikke kirke. Menigheten har en rekke diakonale aktiviteter slik at den kan bety noe for mennesker i ulike livssituasjoner.

Dette påvirker hvordan vi feirer gudstjeneste. Gudstjenestene våre står i spenningen mellom tradisjon og nåsituasjon. De slitesterke formuleringene, bønnene og tekstene, og ikke minst sangene og salmene skal klinge i oss. Men vi må også utvide bredden og gjøre gudstjenestene til et sted å være for forskjellige mennesker med forskjellige behov. Og vi vil la oss utfordre og berike av menighetene fra andre språk og kulturer som også feirer gudstjenester i våre kirker.

For å gi mulighet for fordypning i og refleksjon over Bibelens ord ut over det gudstjenestene gir, tilbyr vi dessuten ulike grupper eller møteserier.

---

Nederst finner du en lenke til menighetsrådets nye strategi- og handlingsplan, du kan lese litt mer om det vi vil legge vekt på det kommende året.

Ellers på disse sidene kan du få et inntrykk av hva vi konkret driver med nå. Ta f.eks. en titt under Aktiviteter i toppmenyen, eller i kalenderen, eller se på nyhetene fra menigheten, ja ta i det hele tatt en tur rundt omkring på nettsidene våre.

Enda en gang: Velkommen!