Velkommen til: Fakkeltog for forfulgte kristne

Mandag 21.oktober kl 18:30 på Torgalmenningen. Årets Tema: STOPP voldelig forfølgelse av kristne i Afrika.

Plakat for arrangementet på hvit/grå bakrgunn. Informasjon i rød og svart skrift. i høyre hjørne er et foto av et fakkeltog. Logo til Åpne dører og Stefanusalliansen i bunnen.

«Militante ekstremister omringet oss. Jeg mistet alt. Hjemmet mitt ble brent ned. Nå kan jeg ikke ta vare på familien min. Jeg kan ikke gi dem mat. Barna mine går ikke lenger på skole.»  Dette forteller pastor Barnabas fra Nigeria. Han måtte flykte sammen med familien etter et terrorangrep.

I Afrika sør for Sahara blir kristne kidnappet, voldtatt, drept og drevet på flukt i et omfang som er vanskelig å ta innover seg. Terroren og usikkerheten har lagt landsbyer og hele områder øde. 92 prosent av alle drap på kristne i 2023 skjedde i Afrika sør for Sahara. Dette er et forsiktig anslag. I høst retter vi vår oppmerksomhet mot den voldelige situasjonen for kristne i Afrika.

I fakkeltog over hele landet vil vi løfte fram deres situasjon og be for dem.
Vi er én kirke - én familie.

Ishaku Dawa fra Nord-Nigeria blir sammen med oss på fakkeltoget. Han er oppvokst i Boko Harams kjerneområde i Nigeria. Landsbyen han kommer fra er nedbrent av ekstremistene. Flere av hans venner og bekjente er drept på grunn av sin tro på Jesus. Nå tar han en doktorgrad i teologi i Amsterdam, men planlegger å flytte tilbake til Nord-Nigeria sammen med sin kone og to barn. Han vil være med å spre evangeliets lys, og bygge samfunnet. Han har inngående kjennskap til forholdene i Afrika sør for Sahara og er talsmann for forfulgte kristne blant annet i Europaparlamentet.

Praktisk informasjon:
Mandag 21. oktober kl 18:30 på Torgalmenningen. Fakler deles ut der.

Toget går til forsamlingshuset Betlehem. Her får du møte trosvitne, og sammen med alt Guds folk i byen skal vi be for den forfulgte kirken. Kollekt.