Woodberrys interessante funn i misjonshistorien

Under kirkens feiring av reformasjonsjubileet i Bergen i mars 2017 deltok den amerikanske statsviteren Robert Woodberry med spennende forskningsmateriale.

Woodberrys interessante funn i misjonshistorien

Professor Robert Woodberry har slått fast at protestantisk misjon har hatt positiv effekt på framvekst av demokrati, kvinners rettigheter, utvikling av det sivile samfunnet, helse - og mye mer i landene der misjon har foregått.

Woodberrys funn viser blant annet at protestantisk kirke og misjon er en arv med myndiggjørende og frigjørende impulser.

Under finner du artikler som gir deg innblikk i forskningen og de spennende resultatene.

Du finner også videoopptak fra diverse arrangement i reformasjonsbyen Bergen. Robert Woodberrys bidrag finner du:

- Reformasjonen - en forutsetning for demokrati og velferd?  Starter på tid: 46`15
- Luthersamtalen  Starter på tid: 27`50