Hvorfor er Gud så voldelig i Det gamle testamentet?

Svar:

Dette er et vanskelig spørsmål å svare skikkelig på. Et av de ti bud er jo nettopp at man absolutt ikke skal drepe. Samtidig er det flere eksempler i Det gamle testamente hvor det fortelles at Gud både tillater og støtter krigshandlinger. Det er ikke slik mange av oss ønsker å tenke om Gud. For å forstå dette er det viktig å se at det er forskjell på tiden før og etter Jesus. Det er Jesus som har vist oss hvordan Gud egentlig er – og han støtter ikke krig. Han blir kalt både Fredsfyrste og fredens Gud. Da han selv ble angrepet og tatt til fange forsøkte disiplene hans å gjøre motstand. Peter tok et sverd og begynte å hugge etter soldatene. Men Jesus irettesatte Peter, tok fra han sverdet og helbredet såret til soldaten. Kristendom er ikke voldelig. For å forstå Det gamle testamentet, må vi lese det i lys av Det nye testamentet. For å forstå Gud, må vi alltid se ham i lys av Jesus. Det vil alltid være vanskelig å forstå hvorfor Gud ser ut til å ha godtatt tilfeller av vold i Det gamle testamente, for Jesus har vist oss at det ikke egentlig er slik Gud er. I en tid som vår da religion blir blandet sammen med krig, terror og gjengoppgjør, er det viktig å ta avstand fra all mulig vold i Jesu navn. Jesus er fredens Gud.