Hvor mange går i kirken? Hvor mange er kristne?

Svar:

I 2011 var det samlet sett 6,2 millioner deltakere på gudstjenestene i Den norske kirke. Det er mer en fire ganger så mange som det var tilskuere på norske eliteseriekamper i fotball. I tillegg kommer et mylder av kristne aktiviteter og møter, ungdomsarbeid, søndagsskoler, klubber, kor og bedehus. Hvor mange som er kristne, er jo ikke godt å svare på. I 2004 svarte halvparten i en undersøkelse at de ikke var kristne ut fra sin egen forståelse av hva det ville si å være kristen. Den andre halvparten kalte seg selv kristne. Folk legger forskjellige ting i hva det vil si å være kristen eller hva det vil si å tro på Gud. Det er derfor en umulig oppgave å si helt nøyaktig hvor mange som er kristne eller ikke. 77 prosent av alle nordmenn er medlemmer av Den norske kirke (ca 3,8 millioner). Om lag 40.000 konfirmerer seg hvert år – og like mange barn blir døpt. Det er uansett sikkert at mange, mange flere enn dem som går i kirka regelmessig, har en dyp tro på Gud.