Hvorfor feirer kirken jul?

Svar:

Jula er en av kirkens store høytider. Vi feirer den for å markere at Jesus ble født i en stall i Betlehem en natt for ca 2000 år siden. Hans mor het Maria, hans far var Gud selv – og hans jordiske stefar het Josef. Om Jesus ble født akkurat natt til 25. desember, vet man ikke. (I Bibelen er det ikke angitt noen dato.) I Romerriket hadde man hatt en fest på denne dagen til ære for Solguden. Da Romerriket fikk en keiser som var positiv til kristendommen (keiser Konstantin), erstattet de solfesten med en «bursdagsfest» for Jesus. Siden 400-tallet har 25. desember blitt feiret for å markere at Jesus er Verdens lys. Du kan lese mer om dette på «http://www.katolsk.no/artikler/juletid.htm» http://www.katolsk.no/artikler/juletid.htm. Poenget er likevel ikke datoen – men at Gud ble menneske. Gud tok initiativ til å gjenopprette forholdet til menneskene. Hvorfor det trengte å skje på denne måten, er et stort mysterium. Bibelen sier Jesus ble et menneske for å identifisere seg med oss, og for at vi skal kunne identifisere oss med han. I julen feirer vi at Jesus er verdens lys – som er sterkere enn alt mørke. Vi feirer at han er livet – som er sterkere enn all død. Og vi feirer at han er visdommen – sterkere enn all ondskap. Alt dette, og mye mer, er verdt en fest.