Hvorfor går kristne i kirken?

Svar:

Det er søndag morgen. Klokka er 11 og gudstjenesten begynner. Hvorfor går kristne i kirken? Ja, hva er det de holder på med der? I Bibelen står det at der «to eller tre er samlet i mitt navn, er jeg midt i blant dere». Et annet sted står det «La oss å ha omtanke for hverandre, så vi oppgløder hverandre til kjærlighet og gode gjerninger». Gud ønsker ikke at vi skal være kristne alene.

Han vet at vi trenger nærhet, omsorg, felleskap og tid med hverandre for å ha det godt, og at vi også trenger nærhet og fellesskap med han. I kirken møter vi hverandre, og sammen møter vi Gud gjennom bønn, lovsang, undervisning og nattverd. Vi er aldri bare kirke for oss selv. Vi er også alltid kirke for verden. Hver gudstjeneste slutter med at vi blir sendt ut for å tjene Gud og våre medmennesker med livene våre. Gud vet at vi er aller best sammen med andre. Derfor ber han oss om å holde sammen, ta vare på hverandre og elske hverandre. Kirken er et sted hvor en kan komme med hele seg. Alt det gode og alt det vonde. Det er også et sted å samle krefter, mot, ro og forståelse for hva det vil si å være en Jesu etterfølger i hverdagen, i verden.