Hvordan ble jorda til?

Svar:

Bibelen er nok ikke stedet å gå for å forklare hvordan jorda ble til. Da bør man kanskje heller gå til naturfagsbøkene. I Bibelen finnes flere fortellinger om hvordan Gud skapte jorda – og de forteller om skapelsen på hver sin måte. Det alle disse historiene sier, er at Gud skapte verden. Det finnes en god Gud som står bak alle ting. Og han skapte menneskene. De to første het Adam og Eva – men han har siden skapt mange flere: deg blant annet. For kristne trenger ikke evolusjonsteorien å være noe problem. Det kan godt hende at Gud skapte verden gjennom en utvikling. Men på et tidspunkt ble mennesket til, og mennesket er annerledes enn alle andre skapninger. Det har evnen til å kjenne Gud og hans gode tanke med alt han har skapt. Gud skapte mennesket selv – og gjorde det til noe helt spesielt. Han skapte det i sitt bilde – med en helt spesiell verdi og med mulighet til å kommunisere med Gud. Han blåste sin egen livsånde inn i det. Han gav det fri vilje – gjorde det i stand til å tenke og reflektere. Han gav mennesket evnen til å elske – og å være trofaste. Dessuten gav han mennesket ansvaret med å forvalte jorda, dvs. ta vare på den. Alt dette kan du lese om i Bibelens første kapitler.