Velkommen til gudstjeneste

Alle mennesker er velkommen til gudstjeneste i Den norske kirke. Gudstjenesten gir rom for hele livet, både glede og sorg. I gudstjenesten kan du sammen med andre dele tro og undring, bønn og tilbedelse.

Alle er velkommen til gudstjeneste! Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke

Velkommen til gudstjeneste! Alle er velkommen til gudstjeneste i Den norske kirke. Gudstjenesten gir rom for hele livet, både glede og sorg.

Du kan komme alene eller sammen med andre. Det er helt gratis og det stilles ingen krav – gudstjenesten er et åpent fellesskap med rom for deg.

Det ligger styrke i å møte Gud sammen med andre. Vi trenger hverandre for å dele tro og undring, klage, takk, bønn og tilbedelse.

Når og hvor er det gudstjeneste?

Det aller vanligste er at menigheter feirer gudstjeneste i kirken søndag kl 11.

Gudstjenester kan også skje utenfor kirken, på kvelden eller midt på dagen og når som helst i uken – i hverdag, glede eller sorg.

→ Se når det er gudstjeneste der du bor skjerikirken.no.

Hva skjer i en gudstjeneste?

Gudstjenestens form kan variere fra sted til sted, og liturgien åpner for mange variasjoner. Derfor kan både verbale og musikalske uttrykk variere ut fra tid og sted.

Hovedinnholdet er likevel det samme i alle gudstjenester fordi vi har en felles liturgisamling. Les om de ulike delene av gudstjenesten under.

Spørsmål og svar om gudstjenestens innhold

Hva er rekkefølgen i en gudstjeneste?

Hva betyr de ulike bønnene i gudstjenesten?

Hva er nattverd?

Hva er preken og tekstlesning i gudstjenesten?

Hvorfor "lyses velsignelsen" på slutten av gudstjenesten?

Her finner du liturgi for hovedgudstjeneste i Den norske kirke