Solidaritet er ekstra viktig nå!

Kirkerådet bevilget på sitt desembermøte 5 millioner kroner ekstra til økumeniske organisasjoner og kirker som sliter tungt under koronaepidemien.

Solidaritet er ekstra viktig nå!

Dette er et viktig håndslag i et meget krevende år, i en tid hvor kirker og økumeniske organisasjoner sliter tungt både direkte og indirekte under pandemien, sier Berit Hagen Agøy, internasjonal direktør i Kirkerådet. Det mest krevende er selvsagt at viruset tar liv, og vi har mistet flere kirkeledere og kontaktpersoner de siste månedene som vi vil savne dypt. Indirekte konsekvenser er at økonomien i mange land og kirker blir rammet. Dette går særlig ut over de fattigste.  Kollektene uteblir, og dermed også støtten til felles økumenisk og diakonalt arbeid, sier Hagen Agøy.

De ekstra midlene går til korona-relatert omstillingsarbeid i økumeniske organisasjoner Den norske kirke er medlem av: Kirkenes Verdensråd, Det lutherske verdensforbund, Konferansen av Europeiske Kirker, samt vår lutherske søsterkirke i Jordan og Det hellige land (ELCJHL).

En syk biskop i Egypt

Flere menigheter og bispedømmer har kontakt med koptiske kristne i Egyptflere gjennom Stefanusalliansen Biskop Thomas er en god Norgesvenn. Men i august ble også han hardt rammet av COVID-19, og trodde han skulle dø. Han har heldigvis kommet seg på beina igjen, og hatt god tid til å reflektere.  Han sier :

– Jeg tenkte på likeverd og rettferdighet.  Viruset rammer både fattige og rike. Men mens fattige dør i det stille av covid-19, uten store overskrifter, får rike god omsorg, god behandling og god tilgang til helsetjenester. De er heldige. Pandemien viser oss enda en gang kallet til å arbeide for sosial rettferdighet og redusert gap mellom rike og fattige

Hele historien kan du lese her: https://www.stefanus.no/aktuelt/biskop-var-saa-sjuk-av-covid-19-at-han-var-klar-til-aa-doey/

Jula er tid for solidaritet

Gjennom økumeniske organisasjoner og søsterkirker minnes vi daglig om både de store utfordringene som særlig de fattigste står overfor, sier Berit Hagen Agøy. -Men pandemien rammer også folk flest, noe vi ser ikke minst i vårt naboland Sverige akkurat nå. Samtidig ser vi igjen og igjen hvordan julefortellingen og julesangene gir håp, og synges med uforminsket styrke i kirker over hele verden.

-I samarbeid med Det lutherske verdensforbund og Kirkens Nødhjelp er vi med å støtte livsviktig innsats. Jeg vil gjerne anbefale en solid julegave til Kirkens Nødhjelp, i et år hvor få kan samles i kirkene julaften, men behovet er særlig stort, oppfordrer Berit Hagen Agøy, internasjonal direktør i Kirkerådet.