En verden av naboer

– Skal vi få til sosial bærekraft i våre samfunn, trenger vi å lytte til og stå opp for hverandre og samarbeide på tvers av sektorer og ulike religioner og livssyn.

I Malmö, Sverige: Kaia D Schultz Rønsdal /Teologisk fakultet, Universitet i Oslo, imam Senaid Kobilicia, erkebiskop Antje Jackelén og Einar Tjelle, seksjonsleder for økumenikk og dialog i Kirkerådet i Den norske kirke.

Sitatet kommer fra Einar Tjelle, seksjonsleder for økumenikk og dialog i Kirkerådet i Den norske kirke. Han var en av tre norske representanter som var invitert til et europeisk møte i Malmø med 72 deltakere fra 15 ulike land.

– Våre svenske naboer har tatt et viktig initiativ, med programmet «A world of neighbours», for å spille en konstruktiv rolle i en nordisk og europeisk kontekst preget av mangfold, sier Tjelle.

Initiativet er tatt av den svenske erkebiskopen Antje Jackelèn. Hun har lenge snakket om de fem ødeleggende p-ene i vår tid; populisme, proteksjonisme, polarisering, post-truth og patriarkatet, som ofte griper inn i hverandre og forgifter samfunn.

Hvordan møter vi dette på en konstruktiv måte? Særlig har migrasjon og økt antall flyktninger de siste årene gjort det nødvendig å tenke og handle på nye måter. I følge FN vil tallet på flyktninger og migranter øke drastisk de neste tiårene, ikke minst på grunn av klimaendringene.

– Interreligiøse og interkulturelle møter og samarbeid er den eneste måten å bygge et mangfoldig samfunn på, sier rabbiner Rebecca Lillian fra synagogen i Malmø. Sammen med en lokal imam, kirkefolk, ordfører, og fotfolk viser hun fram en annen side av Malmø enn det som ofte kommer fram i norske nyheter. Her er det mye godt samarbeid og trivsel.

– I Norge har vi lenge arbeidet med dialog mellom religioner og livssyn. Imam Senaid Koblicia fra Muslimsk Dialognettverk, er en sentral kraft i dette, og var også en aktiv deltaker i Malmø-konferansen, sier Einar Tjelle.  – I Mellomkirkelig råd har vi også en prosess som vi har kalt «Frykt ikke»,  hvor vi tenker det er viktig at dialogen går i «begge retninger». Skal vi gå sammen må vi også våge å lytte til den frykten mange har for det ukjente og fremmede, og ikke servere ferdige svar for fort, sier Tjelle.

- Som kirke er gjestfrihet og tillit avgjørende verdier. Vi må rett og slett ta aktive valg for at vår verden skal bli en verden av naboer og ikke fiender. Og i dette arbeidet er lydhørhet for sårbarhet og ulike stemmer, og en aktiv samhandling på tvers av sektorer, erfaringer og tro avgjørende, sier Tjelle.