Kirkerådet fortsetter arbeidet med ny organisering

Det er bred enighet om at et viktig mål med ny organisering av Den norske kirke er å styrke virksomheten i soknene. Kirkemøtet skal etter planen ta stilling til dette i september.

Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Kolonihaven

– Det er bred enighet om at en ny organisering må styrke aktiviteten i soknene, men ulike syn på hvordan dette best gjøres, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

I dag er de fleste som jobber i Den norske kirke lokalt, ansatt i soknet. Arbeidsgiveransvaret ivaretas av det kirkelige fellesrådet i kommunen, som er organ for soknet. Prestene er ansatt nasjonalt.

En utvalgsrapport har pekt på at dagens organisering fører til sårbare arbeidsmiljøer og mye deltid, ulik styring på samme arbeidsplass, vanskelig konflikthåndtering, svakere rekruttering og styringsmessig kompleksitet.

Til behandling på Kirkerådets maimøte var forslag til to ulike modeller for at alle lokalt ansatte skal få samme arbeidsgiver. Modell 1 består i at alle tilsatte, også prestene, skal være tilsatt i et organ for soknet. Modell 2 går ut på at alle blir ansatt nasjonalt.

Kirkerådet ba om at de to foreslåtte modellene tegnes ut videre, sammen med modelluavhengige tiltak. Dessuten skal en tredje modell tegnes. Saken skal behandles i Kirkerådet 24. juni.

– Kirkerådet har bedt administrasjonen om å jobbe videre med å tegne ut de to modellene, samt en tredje modell, sier kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.

Det er Kirkemøtet i september som etter planen skal fatte en prinsippbeslutning om hvordan arbeidsgiveransvaret skal være organisert, og det tas sikte på at Kirkemøtet i 2023, etter høring, skal behandle de mer detaljerte reglene for nyorganisering.

Dette ble vedtatt:

1. Kirkerådet ber administrasjonen om å fortsette uttegningen av modelluavhengige elementer.
  2. Kirkerådet ber administrasjonen om å fortsette uttegningen av modell 1 og 2.
  3. Kirkerådet ber administrasjonen om å tegne ut en modell 3.