Historisk i Hattfjelldal: Klar for første nettgudstjeneste på sør-samisk

Prest i sørsamisk område Einar Sørlid Bondevik blir historisk denne pinsa. Han leder den første strømmede gudstjenesten på sørsamisk. Gudstjenesten sendes på Den norske kirkes Facebook-sider 2. pinsedag kl. 18.00.

Prest Einar Bondevik og diakoniarbeider Bertil Jønsson leder an under opptaket av den sørsamiske gudstjenesten i Hattfjelldal. Gudstjenesten blir tilgjengelig for hele nasjonen 2. pinsedag kl. 18.00. (Foto: Jon Ola Lien)

På mange måter er det på høy tid. Det sørsamiske området er stort geografisk, og en gudstjeneste på nett kan derfor nå mange på en gang, ikke minst alle medlemmene i Den norske kirkes sørsamiske menighet Saemien Åålmege.

- Mange sørsamer opplever å være få der de bor. Samtidig er det viktig i den samiske kultur å samles. For mange kan dette oppleves som noe som samler og inspirerer, sier Bondevik.

Selve gudstjenesten ble tatt opp denne uken på det samiske kultur- og utviklingssenteret Sitji Jarnge i Hattfjelldal. Både liturgi, salmer og preken er på samisk, men alt tekstes på norsk under sendingen, slik at alle kan få med seg innholdet i gudstjenesten.

Inspirasjon

Bondevik oppfordrer alle til å følge gudstjenesten, som legges ut på Facebook hos «Den norske kirke» og «Den norske kirke i Nidaros» 2. pinsedag kl. 18.00.

Han tror sendingen kan gi god inspirasjon til menigheter over hele landet.

- En kan ikke forvente at lokalkirker skal arrangere hele gudstjenester på samisk. Men gjennom denne sendingen får vi vist frem alle elementer i sørsamisk språk, og kanskje kan menigheter plukke opp noe, og bli inspirert til å ta det videre, sier Einar Sørlid Bondevik.

Viktig begivenhet

Fungerende biskop i Nidaros, Ragnhild Jepsen, er glad for at det endelig blir mulighet til å feire sørsamisk gudstjeneste digitalt:

- Sørsamisk menighetsliv er en viktig del av Nidaros bispedømme sin identitet. Derfor er dette en stor og viktig begivenhet for vårt bispedømme og for hele Den norske kirke, sier hun.

- I den første pinsen fikk mennesker høre evangeliet på sitt eget språk. I denne sørsamiske sendingen får vi høre salmer, bibeltekster og evangeliet på ett av våre språk. Jeg ser fram til å feire denne gudstjenesten 2. pinsedag, sier Jepsen.