Hverdagstanker i fastetiden: Treningsanvisning til utholdenhet

2. søndag i faste – Prekentekst: Matt 15, 21 – 28

Martin Johnsrud Sundby. Foto: Wikimedia Commons

Verdensmesterskapet på ski ble avsluttet i Lahti første helgen i mars. Etter litt over en uke med norsk kvinnedominans i langrennssporet, var vi mange som hadde unt Martin Johnsrud Sundby seieren på femmila. Men heller ikke denne gangen skulle han lykkes. Han har lenge for meg vært et bilde på hva utholdenhet er.  Gjennom sin måte å være på lærer han oss noe om hvordan vi kan møte livets utfordringer, også utenfor langrennssporet. Der spørres det også etter utholdenhet.

Prekenteksten på kommende søndag forteller om en kvinne. Hun hadde en datter som var plaget av en ond ånd. Det er vanskelig å vite hva det egentlig betyr. Kanskje hadde hun en psykisk lidelse. Moren var i hvert fall som mødre flest, opptatt av hvordan hun kunne hjelpe henne.  Derfor ble hun glad da hun fikk høre at Jesus skulle gjennom det området hun bodde i og gikk for å møte ham.

Tyrus og Sidon lå utenfor Judea og menneskene som bodde der tilhørte et annet folkeslag enn jødene. Søndagens prekentekst er derfor ikke bare en underfortelling, men samtidig en beretning om hvem Jesus er kommet for å hjelpe. Handlet det bare om jødene, eller skulle han hjelpe også alle oss andre?

Det er kvinnens utholdenhet som gjør utslaget i fortellingen. Jesus avviste henne ganske kaldt til å begynne med. Han svarte henne ikke et ord. Likefullt fortsatte hun å be om hjelp. At disiplene også gikk lei av maset hennes, kommer tydelig frem. Men med uttalt motstand fra flere kanter blir kvinnens evne til å stå på, ytterligere styrket. Hun kastet seg til slutt ned for ham og sa: «Herre, hjelp meg!» Han svarte: «Det er ikke rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene.»  «Det er sant, Herre», sa kvinnen, «men hundene spiser jo smulene som faller fra bordet hos eierne deres.» Da sier Jesus: «Din tro er stor» - og datteren ble frisk i samme stund.

Det er altså ikke bare ydmykhet det handler om i Guds rike, men også om utholdenhet. For noen vil det bety at den hjelp vi får, ikke dreier seg om å bli frisk av sykdom, men om å få krefter nok til å leve med den. En slik utholdenhet ønsker Gud å gi til alle.

Hva kan vi vente å få høre i søndagens preken?
Det finnes mange ulike tilnærmingsmåter til denne teksten. Som tilhører hadde jeg satt pris på om prekenen kunne gi meg noen «treningsanvisninger» for hvordan jeg kan oppnå større utholdenhet i møte med mine utfordringer. Kanskje predikanten kunne knytte Paulus sin oppfordring i Rom 12,12 om å være « glade i håpet, tålmodige i motgangen og utholdende bønnen» sammen med dagens prekentekst. Den kunne fått overskriften: Treningsanvisninger til utholdenhet

Salmeforslag:  nr  113 Ingen vinner frem til den evige ro

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"