Audun Krarup Jonassen (31)

Selvstendig næringsdrivende, Fauske

1. Hvorfor vil du være med i bispedømmerådet og Kirkemøtet, og hva er dine hjertesaker?

Misjonsbefalingen mener jeg er den viktigste grunnen til at vi driver menighet. Vi har fått befaling til å gjøre alle folkeslag til disipler/evige studenter av Jesus. Jeg opplever ungdommer generelt tøffere, mer åpne, ydmyke og mottakelige for bibelens budskap enn 20-100 åringer.  Menighetene gjør mye bra opp til konfirmantalderen, men jeg synes vi lykkes svært dårlig med spesielt 15-20 år hvor jeg har mitt hjerte nærmest.  Vi trenger en trosopplæring eller bevisstgjøring i lederskapet som rekrutterer flere konfirmanter til videre deltagelse i menighetene. Slik kan vi også lege generasjonsgapet vi sliter med i kirken. Man kan tjene mennesker uten å tjene Gud, men man kan ikke tjene Gud uten å tjene mennesker. Jeg ønsker å se forandring i verden og at flere skal få oppleve den samme kjærligheten jeg har fått oppleve med Gud. For at dette skal skje er vi avhengig av en kirke som forandrer seg og ikke er fastbundet av gamle tradisjoner som ikke lengre tjener sitt formål. Og den forandringen ønsker jeg å være med på. 

2. Den norske kirke står overfor en krevende rekrutteringssituasjon til kirkelige stillinger. Hvordan bør vi i Sør-Hålogaland jobbe med dette fremover?

Først må vi identifisere tre spørsmål mest mulig konkret

  1. Vårt/kirkens behov (Hva/hvem trenger vi?)
  2. De vi leter etter sitt behov (Hva/hvem trenger rekruttene?)
  3. Hvordan lete, finne, trene headhunte og rekruttere disse personene?

Jeg har hatt mange jobber, men mine mest ensomme jobber har vært i kristent og kirkelig arbeid. Det kan jeg si etter 10 år som gründer som kan være svært så ensomt. Jesus sendte ut disiplene to og to, men i kirken går vi mer en og en. Jeg føler ikke kirken spiller med sine beste kort i forhold til rekruttering. Vi må lage lukrative arbeidsplasser for å tiltrekke oss de beste og riktige folkene. En lukrativ arbeidsplass for de som vil bygge Guds rike er en arbeidsplass med flere som deler visjonen om å bygge opp Guds rike, og hvor man også får se at Gud er med i byggingen. Hvis ikke blir man som Guds tjener rekruttert inn til et ensomt arbeidsmiljø, og det holder ikke i lengden og bygger ikke opp arbeidslojaliteten.

3. Hvilke samfunnsspørsmål mener du folkekirka bør engasjere seg i?

Det er viktigere at kirken påvirker politikken enn at politikken påvirker kirken. Det er viktigere at kirken er bibelsk korrekt enn politisk korrekt. Jeg er usikker på om nordmenn har så stor trosfrihet som vi ofte skryter av. I alle fall er trosfrihet noe vi ikke må ta for gitt. Det er viktig at vi beskytter friheten til å tro og friheten til å leve etter bibelens verdier, lover og prinsipper om nestekjærlighet og menneskeverd. Hvis vi skal forkynne en kjærlig Gud som ser den minste og frir de undertrykkede så må også vi også kjempe for de fattige og undertrykkede.  Vi må være gode forbilder på hvordan vi møter mennesker og hvordan vi forvalter jorden. Det som går imot bibelens verdier eller gjør det vanskeligere for folk å nærme seg Gud må vi også ta ansvar for og kjempe imot. Alt liv må beskyttes og verdsettes slik Jesus har verdsatt oss med sin død på korset. Vi må også bidra til at kristne folk engasjerer seg mer i politikk.

4. Den norske kirke har akseptert ulike syn på ekteskap mellom likekjønnede. Hvordan mener du dette bør tilrettelegges med hensyn til vielse og forbønn?

Jeg har homofile personer i mitt liv som jeg både respekterer og er glad i. Alle mennesker er unike og like verdifulle for Gud. Vi må også elske og respektere alle mennesker uansett hva slags seksuell identitet de har, og hvordan de velger å leve livet. Vi har også et ansvar som kirke, menighet og åndelige ledere å forkynne det bibelen sier, og bøye oss for hva Gud mener er rett og galt. Bibelen forkynner homofili som synd og det er derfor mot Guds vilje og ønske. Jesus pålegger oss å velsigne hverandre, også våre fiender.  Dette må ikke forveksles med at vi skal velsigne gjerninger og levesett som er mot Guds vilje. For en slik velsignelse har ikke opphav i Gud, og vil være en forkynnelse som går imot bibelens lære. Ekteskapet er hellig og vi må derfor respektere de rammene som Gud har satt. Bibelsk sett faller homofili utenfor ekteskapet enten man liker det eller ikke. Vi må også unngå å moralisere det som bibelen definerer som synd.

5. Forholdet mellom staten og Den norske kirke er i endring. Hvilke muligheter og utfordringer ser du som følge av dette?

”Innovate – Don´t immitate”

I stor grad synes jeg kirken i den siste tiden har prøvd å inkludere alle og enhver. Denne modellen er dessverre verdens dårligste forretningsmodell og markedsføring. Når vi prøver å si alt til alle og enhver, så ender vi opp med å si ingen ting til ingen. Vi bare avslører at vi ikke kjenner vår målgruppe, og nedgang i oppslutning og engasjement blir en naturlig følge av dette. Det unike vi har i kirken må vi beskytte og verne selv om det støter andres syn. Mange har meninger om kirken uten å ha tilhørighet til kirken. Det må de gjerne ha, men verken vi kristne eller kirken har noe å tjene på å bli styrt og presset av politikere eller andre folk som ikke har et bibelsk kompass i livene. Vår jobb som kirke er å være et lys i verden. Da kan vi ikke dimme ned lyset for at verden skal føle seg respektert. Vår mulighet er å være annerledes og forstå vårt oppdrag og marked.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"