Folkekirketradisjonen står fortsatt støtt i Sør-Hålogaland ifølge årsrapport 2017

Årsskiftet 2016 / 2017 markerte overgangen fra et statlig forvaltningsorgan til det nye rettssubjektet Den norske kirke. Sør-Hålogaland bispedømme har levert sin årsrapport for 2017, første året som selvstendig kirke.

Adelia døpes av Maja L. Skålvold i Hunstad kirke, Bodø. Foto: Rita Jakobsen

I leders beretning kan en lese at biskop og bispedømmeråd gleder seg over relativt stabile dåpstall sammenlignet med landet for øvrig. Dette er svært positivt for vårt bispedømme og i årene som kommer må en bevisst prioritere innsats for å opprettholde den høye dåpsdeltakelsen.

Det har vært et spennende og krevende år, preget av omlegging av system og rutiner i administrasjonen.

Året har også bydd på økonomiske utfordringer som førte til at bispedømmerådet så seg nødt til å gjennomføre innsparingstiltak som blant annet innebar reduksjon av totalt 5 prestestillinger. Ved å legge ned enkelte vakante stillinger har en klart å gjennomføre dette uten at noen har blitt sagt opp.

Årsrapporten viser at det er stor aktivitet i bispedømmet både når det gjelder gudstjenester, diakonitiltak, trosopplæring og under dette konfirmasjonsundervisning. Selv om det er endringer både organisasjonsmessig og kulturelt i Sør Hålogaland arbeides det godt og trofast i menighetene. Særlig vil vi peke på den positive utvikling som har skjedd på integrering av det samiske som en naturlig del av kirkens liv.  Årsrapporten gir oss et godt redskap til fortsatt strategisk arbeid med tjenesten Den norske kirke skal ha i vårt bispedømme.

Hele årsrapporten kan leses her