Vi er elsket

Andakt av Karstein R. Morfjord, kapellan Hadsel sokn

Hadsel kirke. Foto: Gunnar Sandvin

Bibelselskapet fortalte for en tid tilbake omvendelseshistorien til en afrikansk evangelist, Gaylord Cambarami. Han hadde blitt stoppet av en kristen som ville gi ham et Nytestamente. Først hadde han avslått, men da han så hvor tynt papir det var trykket på, takket han likevel ja til tilbudet.  Han begrunnet det slik: Du vet, sigarettpapir er dyrt på disse kanter, og mellom disse to permene er det jo mye som kan brukes til nettopp det!

Vel, han gjorde som han hadde tenkt. Han røykte seg gjennom Matteus, Markus og Lukas evangelium. Da han begynte på Johannesevangeliet og skulle rulle seg en røyk fra kapittel 3, falt øynene hans på vers 16. Da han leste det, skjedde det noe med ham. I ett nå så han hva Gud hadde gjort for ham, og han ble født på ny.

Det var dette han leste: «For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»

Bibelen består av ca 35 000 vers og ca 740 000 ord. Johannes 3,16 er et vers og består av 30 ord. Vi kaller det for Den lille Bibel! Vi kan si at det inneholder hele bibelen i et nøtteskall: Gud, kjærlighet, verden, Guds Sønn, tro, fortapelse og evig liv! Dette verset leser vi ofte i kirken, ved dåp, ved begravelse og mange andre sammenhenger.

Elsker Gud virkelig verden med all ondskap, svik og overgrep?

Når Gud elsker verden betyr det ikke bare at han elsker de gode, de bra menneskene, de som får det til og er flinke til å gå i kirka. Guds kjærlighet gjelder også de menneskene som har gjort opprør mot Gud og vendt ham ryggen. Det betyr rett og slett av vi alle er elsket! Vi kan være sikre på at Guds kjærlighet til oss ikke er avhengig av at vi oppfører oss korrekt. Var det slik, kunne vi fortvile. Men  fordi hans kjærlighet ikke hviler på hva vi presterer og får til, men på hva han er, kan vi falle til ro. Gud elsker fordi han er en kjærlig Gud. Derfor vil han aldri slutte å elske oss.

I Guds rike har den ufortjente nåde forrang framfor den moralske fortjeneste. Jeg kan ikke gjøre noe for at Gud skal elske meg mer enn Han allerede gjør. Jeg kan heller ikke gjøre noe som skulle få Ham til å redusere den kjærlighet Han har til meg. 

Under 1. og 2. verdenskrig var det vanlig at familier som hadde sendt noen ut i krigen hang et flagg med en stjerne i vinduet. Det fortelles en historie om far og sønn som er ute og går en kveldstur. Gutten spør pappaen sin: «Hva betyr den stjernen som henger i så mange vinduer?» «Den betyr at i den familien har de sendt en sønn i krigen», svarer han. Mørket faller på og den første stjernen kommer til syne på kveldshimmelen. Da utbryter gutten: «Pappa se: Gud har også sendt en sønn!»

Ja, så høyt elsker Gud oss - at han sendte sin Sønn. I 1. Johannes brev står det: «Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham.» Dette er hjertet i evangeliet. Det forteller ikke bare at Gud er kjærlighet, punktum. Men det beskriver en kjærlighet som handler for å redde oss ved at Jesus gir livet sitt for oss.

Vi er altså elsket av Gud slik vi er!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"