Kommende søndag er det Bibeldag!

Ordene vi leser i Bibelen er levende! Og søndag 17. januar er det bibeldag igjen!

(Foto: bibel.no - Bibelselskapet)

Bibeldagen 2019: Bibelen til nye språk i Etiopia

- Folk blir glade når de hører teksten lest, sier Belete Lorisso. Han har brukt livet på å oversette Guds Ord til sitt eget morsmål, hadiyya-språket som tilhører Hadiyya-folket i Etiopia. Belete Lorisso har arbeidet med bibeloversettelsen til hadiyya-språket i tjueni år.

Det norske bibelselskap har «Bibelen til nye språk i Etiopia» som overskrift over Bibeldagen 2019. Bibeldagen 2019 markeres 16. og 17. februar.

Mange i Etiopia venter på en bibel de kan forstå. Hele Bibelen finnes i dag på ni av landets mer enn 80 språk. Med over 100 millioner mennesker trenger Etiopia mange nye bibeloversettelser.

Mer enn to millioner mennesker snakker konso-, kambatta- eller hadiyya-språket – de fleste av disse behersker bare morsmålet sitt. De innsamlede midlene på Bibeldagen 2019 sikrer at disse tre nye bibeloversettelsene blir fullført og at de nye biblene blir trykt.

Belete Lorisso har vært med i arbeidet med bibeloversettelsen til hadiyya-språket helt siden begynnelsen i 1981. Først i tolv år, fram til Det nye testamentet var ferdig i 1993. Så i sytten år fra 2001 til i dag, i arbeidet med Det gamle testamentet. Neste år skal oversettelsen være ferdig.

– Hva føler du når du oversetter Bibelen til morsmålet ditt?

– Jeg blir glad – jeg føler en dyp glede! sier oversetteren til bibel.no.

Se video med presentasjon av oversettelsesarbeidet.

  • Du kan støtte de tre oversettelsene i Etiopia på flere måter, blant annet på SMS eller med Vipps. Send en SMS med teksten «BIBEL ETIOPIA» til nummer 2468, og du gir 170 kroner – eller send din gave til Vipps nummer 94418. Merk gaven med «Etiopia», ditt navn og din adresse.


Bibeldagen markeres årlig på Såmannssøndagen. Den dagen i kirkeåret har særlig oppmerksomhet omkring forkynnelsen av Guds ord. Liknelsen om såmannen i kapittel 8 i Lukasevangeliet har gitt dagen sitt navn.

Det norske bibelselskap presenterer hvert år et tema for Bibeldagen og et mål for pengeinnsamling i menighetenes gudstjenester denne dagen.

Bibeldager for kommende år:
Bibeldagen 2020: 8. og 9. februar (Kina)
Bibeldagen 2021: 30. og 31. januar (Cuba)


Bønn på Såmannssøndag
Livets Gud, i din nåde har du sådd ordet ditt blant oss.
Vi ber deg:
La oss få ta imot Ordet så det kan vokse og modnes i oss til den dagen ditt rike blir fullendt ved din Sønn Jesus Kristus, vår Herre, som med deg og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet til evighet.
Amen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"