Siste direktesending første pinsedag

I pinsefortellingen fra Apostlenes gjerninger leser vi om en kraftig vind som bringer med seg ildtunger plassert over disiplenes hoder. Den hellige ånd ga disiplene språk på alle tungemål. Guds stemme, kjærlighetens røst, lød på alle språk. Søndag 31. mai er det siste direktesending fra Oslo domkirke og samme dag åpen høytidsgudstjeneste i Trefoldighetskirken.

Detalj fra takmaleriet malt av Hugo Lous Mohr i Oslo domkirke. Foto: Petter Mohn

Kirken har tre høytider. I julen feirer vi at Gud ble menneske. I påsken følger vi Jesu lidelse, død, korsfestelse og oppstandelse. I pinsen blir påskehendelsene, oppstandelseskreftene og kjærligheten gjort til en sanselig og nærværende realitet.

Bibelens fortellinger om pinsen peker mot virkeligheten utenfor teksten; der hvor vi lever våre liv. Pinsen handler om at Kristus er tilstede blant oss gjennom Den hellige ånd, og minner oss på at Guds åpenbaring er å finne i den sanselige virkeligheten vi lever i. Derfor handler pinsen også om hvor viktig det er å engasjere seg i og for verden.

I mai og juni gjenåpnes Domkirken sokn, sakte men sikkert åpnes den vanlige gudstjenestevirksomheten. En stor takk til alle som har fulgt direktesendingene våre disse ukene!

 

Første pinsedag
Søndag 31. mai 2020

–––

Trefolighetskirken
Åpen Høytidsgudstjeneste kl. 11.00

Trefoldighetskirken kan igjen invitere til høymesse med nattverd i kirkerommet for inntil til 50 personer.

Elisabeth Thorsen (preken) og Pål Kristian Balstad, liturger
Oslo Chorale Selskap
Marius Skjølaas, orgel

Se lenker til artiklene nederst på siden for hvordan vi gjennomfører gudstjenester i Domkirken sokn på en trygg måte.


Oslo domkirke
Direktesending fra gudstjeneste kl. 18.00

Gudstjenesten er den siste direktesendingen for nå. Fra neste uke av tar Oslo domkirke sakte, men sikkert igjen opp den vanlige gudstjenestevirksomheten i kirkerommet.

Følg med på nettsidene og her på Facebook for detaljer. En stor takk til alle som har fulgt oss i disse ukene!

Anne-May Grasaas og Jonas Lind Asgedom, liturger
Sangere fra Oslo Domkor
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel

–––

Velkommen tilbake.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"