Haydn i høymessen

Solister, sangere fra Oslo Domkor, musikere fra Oslofjord kammerfilharmoni, domkantor Kåre Nordstoga fremfører Joseph Haydns Messe i Ess-dur, «Grosse Orgelsolomesse», i høymessen søndag 11. oktober 2020.

Haydn i høymessen
19. søndag i treenighetstiden
Joseph Haydn: Messe i Ess-dur, Hob. XXII:4 («Grosse Orgelsolomesse»)
Sangere fra Oslo Domkor
Ingeborg Dalheim, sopran
Mari Askvik, alt
Magnus Staveland, tenor
Magnus Dorholt Kjeldal, bass
Musikere fra Oslofjord kammerfilharmoni
Vivianne Sydnes, dirigent
Kåre Nordstoga, orgel
Valborg Orset Stene, liturg
Prekentekst: Matt 5, 20-26
Høymessen er åpen for inntil 200 personer.

Musikk i koronaens tid

Hvilken musikk vil vi gjerne høre denne høsten? En tid preget av usikkerhet, økt avstand og ensomhet?

Kommende søndag skal vi få bli med inn i messemusikk, «Store orgelsolomesse», skrevet i 1770 av Franz Joseph Haydn. Han regnes som den første viktige komponisten i wienerklassisismen og et viktig forbilde for Mozart og Beethoven.

Joseph Haydn livnærte seg tidlig i karrieren som organist, og etterlot seg fem orgelkonserter fra denne perioden. Da han i 1761 ble ansatt i hoffkapellet til Esterházy-familien i Eisenstadt, ble det starten på hans store internasjonale karriere som komponist. Hans lange ansettelsesforhold hos Esterházy-prinsene gav ham muligheten og tryggheten til å utvikle seg. Ikke minst var han relativt avskåret fra de musikalske miljøene i de større byene og han utviklet derfor en individualitet som komponist – som igjen førte til økt oppmerksomhet rundt hans musikk.

I wienerklassisismens blomstringstid fikk orgelet en gradvis større rolle i liturgisk musikk. Både Mozart og Haydn komponerte messer hvor orgelet har en betydelig solorolle. Blant disse finner vi Haydns «Missa in honorem Beatissimae Virginis Mariae», den såkalte «store orgelmessen». Denne messen er et forholdsvis omfattende verk, som Haydn komponerte for hoffkapellet i Eisenstadt, antakelig sent på 1760-tallet. Messen ble mye brukt i områdene hvor Esterházy-familien hadde sin innflytelse, men kallenavnet «Grosse Orgelsolomesse» kom mye senere, antakelig for å skille den fra Missa brevis Sancti Joannis de Deo, eller «Kleine orgelsolomesse», som Haydn komponerte ca. 10 år senere.

Den «store orgelmessen» er skrevet for fire solister, kor, strykere og blåsere, og orgelstemmen – som Haydn opprinnelig fremførte selv.

Gudstjenesten er åpen for 200 personer.

 

Detalj fra takmaleriet i Oslo domkirke. Malt av Hugo Lous Mohr. Foto: Petter Mohn. Maleri av Joseph Haydn malt av Thomas Hardy, 1792

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"