Blåmandag

Fastelavn er farvelet til kjøtt, en fest før fasten, og blåmandag er reaksjonen på fastelavn, er dagen derpå, en blåstemt dag. Og dette blå gir mening også nå, akkurat nå, her vi lever i Europas hjørne. Etter mange fredelige år, uten særlige katastrofer i sikte, er Europa havnet i et voldsomt tilbakeslag: en territorialkrig der et av våre naboland har angrepet sin nabo. Det er ikke til å tro. Festen er over. Fasten står for døra.

Blåmandag

Noen tider av kirkeåret er lange strekk der det liksom ikke skjer noen ting på ukesvis, sånn som åpenbaringstida eller treenighetstida: knapt en helgendag i sikte mellom juni og november. 

Men så kommer tider da hver dag har sitt eget navn, sin egen betydning, sin egen farge. Jul og påske er sånn, og vi kjenner de ulike dagene godt. Men også opptrappinga til faste går på samme vis: I går fastelavn, i dag blåmandag, i morgen feitetirsdag, før askeonsdag definitivt tar oss inn i fasten. 

Fastelavn er farvelet til kjøtt, en fest før fasten, og blåmandag er reaksjonen på fastelavn, er dagen derpå, en blåstemt dag. Så koster vi på oss en ny liten fest på tirsdag, før det er endelig slutt på slikt. Det er som om hver dag vender opp-ned på den forrige. Alvor, fest, faste, glede. Denne dynamikken skjer hurtig i kirkeårstida vi er inne i, slik bølgene også kan være krappe i livet for øvrig. 

Tradisjonelt skiftet den liturgiske fargen til fiolett denne mandagen. Siden fiolett var en dyr farge, ble blå et rimeligere alternativ i mange kirker. Og dette blå gir mening også nå, akkurat nå, her vi lever i Europas hjørne. Etter mange fredelige år, uten særlige katastrofer i sikte, er Europa havnet i et voldsomt tilbakeslag: en territorialkrig der et av våre naboland har angrepet sin nabo. Det er ikke til å tro. Festen er over. Fasten står for døra.

Jesu stadige rop om å vende om, gir også tung mening i dag. Herskerne må vende om. Og vi tvinges også til å vende sinnet vårt, bort fra freden og den dagligdagse gleden, til omsorg, hjelp og bekymring for våre europeiske naboer. Og til frykt. Det er en urolig tid for oss - og en brutal og dramatisk tid for ukrainere og deres naboland. Hva nå?

Når praktiske handlingsalternativer virker langt borte og ikke særlig håpefulle, har menneskets naturlige reaksjon til alle tider vært bønn. Bønn er den troende avmaktens reneste form. Bønnen bryter seg fram når vi innser at vår omsorg og vårt arbeid ikke er nok. Å be er å innse sin begrensede makt og muligheter, men like fullt ikke gi opp. I bønnen løfter vi det vi selv ikke rår over fram for Gud. 

På denne Europas blåmandag synger vi med en av våre eldste salmer: Gi fred, å Herre Gud, gi fred, i disse våre harde tider! Stig sterk og nådig til oss ned når vi i avmakt strider. (NoS 730). La oss be. 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"