Restaurering av takmaleriene i Oslo domkirke

Hugo Lous Mohr begynte å arbeide på takmaleriet i Oslo domkirke i 1938. Betlehemsmotivet begynte han å male i dagene rundt okkupasjonen av Norge i 1940.

iden pusser vi opp motivet som fremstiller Jesu fødsel

Symbolsk sett fremstiller Betlehemsmotivet selve kristendommens fødsel og er et av kirkens viktigste motiv. Dermed er det naturlig å begynne restaureringsarbeidet av hvelvflatene her. Restaureringsarbeidet som nå utføres, gjøres av malerikonservatorene Anne Milnes og Katrine Scharffenberg. Niels Gerhard Johansen fra Norsk Folkemuseum er faglig konsulent. Arbeidet ventes ferdigstilt medio april 2015, er gjort mulig takket være midler fra Sparebankstiftelsen.

Foto av takmaleriet
Foto lånt av Niels Gerhard Johansen, malerikonservator

Fremstillingen av den nyfødte Jesus i sin mors fang, er å finne "ved inngangen til nordskipet" - rett over prekestolen. Det er det første i den motivrekken som fremstiller Jesu livsøp. Motivene i nordskipets tak, kalles derfor Jesuhvelvet. Motivene langs hvelvsiden refererer til 2. trosartikkel og begynner altså på hjørnet med Født av Jomfru Maria. Pint under Pontius Pilatus viser hudstrykningen. Korsfestet viser nedtagelsen fra korset. Vis-á-vis denne rekken, fra fondveggen og utover, ser vi Død og begravet, gravleggingen i klippehulen. Videre Fôr ned til dødsriket, Jesus frir de døde ut av dødsriket. På hjørnet ser vi så Sto opp fra de døde tredje dag og Fôr opp til himmelen.


Takmaleriet
Foto lånt av Niels Gerhard Johansen, malerikonservator

Takmaleriet er malt med egg-tempera-maling. En maleteknikk som i seg selv er meget holdbar, men bruken av sparkel i grunningen, har svekket store partier av maleriet og forårsaket mye avflassing. Løs maling festes nå på nytt så langt det lar seg gjøre og skadene restaureres tilbake til det opprinnelige utseende. I dag tilhører Betlehemsmotivet det mest skadede området i takmaleriet. 

Ønsker du å gi en gave til restaurering av takmaleriet? Man kan gi 200 kroner ved å sende en SMS med kodeord DOMTAK til 2108.

The “Bethlehem motif” is to be restored

Hugo Lous Mohr started to paint the ceiling in 1938. It depicts the Creed and the text can be seen around the ceiling. The painting of the motif was started around the days of the German occupation in 1940.

The depiction of the new-born Jesus on his mother’s lap is to be found “at the entrance to the Northern transept”, i.e. above the pulpit. This is the first in the line of motifs depicting the life of Jesus. These motifs are found in the ceiling of the Northern transept, and the ceiling is because of this called “the Jesus vault”. The motifs along the ceiling refer to the second article of faith and begin on the corner with “born of the Virgin Mary”. “Suffered under Pontius Pilate” is depicted by the flogging, “was crucified” through Christ being lowered from the cross.

Vis-á-vis this row of pictures, from the northern wall and towards the nave, we see “died and was buried” in the burial in the cave in the rock. Next to this we find “he descended into hell“, where Jesus liberates the dead from the kingdom of the dead. On the corner we find “on the third day he rose again from the dead” and “he ascended into heaven”.

The birth of Christianity is symbolically depicted in the “Bethlehem motif”. As such it is the most important motif of the church and it is thus only natural to start the restoration of the painted ceiling here.

The ceiling has been painted using egg-oil-tempera paint. This technique is in itself very durable, but the use of putty to prepare the ceiling for the paint has weakened large parts of the painting and caused a lot of it to peel off. Loose paint will now be reattached as much as possible and the damaged area restored back to the original appearance. The “Bethlehem motif” is among the most damaged areas of the paintings today.

The restoration works are carried out by the restorers Anne Milnes and Katrine Scharffenberg. Niels Gerhard Johansen of the Norsk Folkemuseum (The Norwegian Museum of Cultural History) is professionally responsible. The restoration, made possible thanks to funding from Sparebankstiftelsen, is expected to be finished in March 2015.

Takmaleriet
Foto lånt av Niels Gerhard Johansen, malerikonservator

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"