Justering av hovedgudstjenesten

På denne siden har vi samlet ressurser til prosessen med justering av lokal grunnordning. Her finner dere et webinar i tre deler og lenker til mer stoff.

Justering av hovedgudstjenesten

I tre videoer guider Ole Kristian Bonden og Ole Andreas Fevang oss gjennom prosessen rundt justering av hovedgudstjenesten:

Webinar del 1/3: Bakgrunn og tips til prosessen

Webinar del 2/3: Liturgisk musikk og boka «Gudstjeneste med veiledninger»

• Den liturgiske musikken ligger nå som videoer innspilt av kirkerådet: https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/2020/liturgisk-musikk/#na
  • Her finner dere notene:
    • Allmenn 1

• Kyrie/Bønerop: Her kan ein velgje å nytte anten
        a) Kyrie frå Allmenn serie 1977 (Liturgisk musikk, s. 13-16) eller
        b) Kyre, musikk av Halvdan Nedrejord (Liturgisk musikk, s. 699)

• Gloria/Lovsong: Frå Allmenn serie 1977: Gloria med eller utan Laudamus, eller Gud, einast Gud/Alene Gud) (Liturgisk musikk, s. 23)

• Sanctus/Heilag: Frå Allmenn serie 1977 (Liturgisk musikk, s. 97-100)

• Agnus Dei/Du,Guds Lam: Frå Allmenn serie 1977 (Liturgisk musikk, s. 116-117)

• Allmenn 2

• Allmenn 3

• Allmenn 3, musikk av Trond Kverno. Gjennomkomponert. (Liturgisk musikk, s. 309-336)

• Kyrkjeårsbestemt serie med liturgisk musikk for festtidene, «kvit serie»:

• Kyrie/Bønerop: Musikk av Trond Kverno (Liturgisk musikk, s. 678)

• Gloria/Lovsong: Gloria med Laudamus, musikk av Trond Kverno (Liturgisk musikk, s. 679-683)
        Sanctus/Heilag: Nyskriven musikk til Sanctus (2016), av Harald Gullichsen.

• Agnus Dei/Du, Guds Lam: Som 1977-musikken (Liturgisk musikk, s. 148-149)

• Kyrkjeårsbestemt serie med liturgisk musikk for fastetida, «lilla serie»:

• Kyrie/Bønerop: Musikk av Terje Kvam (Liturgisk musikk, s. 354)
        Eventuelt sløyfe Gloria i fastetida. Gudstenesteboka opnar for at ein kan syngje Gloria i fastetida. I den lilla serien er det ikkje lagt opp til at ein nyttar Gloria. Der ein ønskjer å nytte Gloria i fastetida, sjå musikken som føreligg til Gloria i dei tre allmenne hovudseriane.

• Sanctus/Heilag: Musikk frå fastetidsserien 1977 (Liturgisk musikk, s. 154-161)

• Agnus Dei/Du, Guds Lam: Musikk av Henrik Ødegaard (Liturgisk musikk, s. 454-455)

Webinar del 3/3: Gudstjenesten del for del

Vi anbefaler å ha boken "Gudstjeneste med veiledninger" tilgjengelig under denne delen. Dokumentet "Veiledning til hoveddelene i gudstjenesten" kan også være til hjelp.

Tidslinje i hovedtrekk

• Mai: Opplæring av prester og kirkemusikere. Disse lager forslag til lokal grunnordning - i dialog med andre ansatte, utvalg og menighetsråd
  • September: Forslag til justert ordning legges fram for menighetsmøte
  • 1. oktober: Frist for innsendelse til biskop
  • 1. søndag i advendt: Justert ordning for hovedgudstjeneten tas i bruk i menigheten

Se også detaljert tidslinje for mer informasjon nederst på siden.

Spørsmål og svar

Dersom dere har spørsmål knyttet til justering av lokale grunnordninger, så kan disse sendes til kirkefagsjef Kenneth Hansen kh444@kirken.no. Spørsmål og svar som kan være av interesse for flere blir lagt ut på denne siden fortløpende.