Bli kapellan over landegrensen

Liker du samarbeid på tvers av kirkesamfunn og landegrense, er dette jobben for deg. I bygda ved svenskegrensa, får du være en del av et lokalsamfunn der folk føler stor tilhørighet til folkekirken.

Fredsminnesmerket på Morokulien er en del av Eidskog kommune. Foto: Eidskog kommune

Som prest i Eidskog og Vestmarka sokn får du jobbe med ungdommer i et aktivt friluftsmiljø. Dere er to prester fordelt på tre kirker, en av dem med historie fra middelalderen. I Eidskog er det flott natur, og som innflytter blir du lett inkludert i lokalsamfunnet.

Hans Børli er fra Eidskog, og skogens dikter har et vers til enhver anledning:

Vinter-Kristus

Det knirket i usmurt lær.

Knektene førte ham til Golgata.

Men korset fikk de ikke reist,

jorda var frossen.

Da kledde de ham naken

og overga ham til frosten.

Men tornekransen rundt hans tinninger

den lot de sitte:

Et blodig rosenblad

sleit seg løs i nordavinden

og blåste inn i Menneskets hjerte.

Søknadsfrist er 19. januar.

Fullstendig utlysing finner du i lenke under.