Ordinasjon i all hemmelighet

Den 2. juli 1944 ble 18 teologiske kandidater i stor hemmelighet ordinert til prester i Helgøya kapell. Det blir en spesiell dag når etterlatte og til og med noen som var tilstede i 1944, møtes til minnemarkering på Helgøya 30. juni 2019.

Prestene som ble ordinert 2. juli 1944, sammen med de som deltok ved ordinasjonen. Foto: Privat eie.

Bakgrunnen for ordinasjonen var økende prestemangel i en rekke menigheter som følge av at mange prester var forvist fra sine menigheter. Ordinandene kom fra bispedømmer over hele landet som var hardt rammet av prestemangelen.

Wollert Krohn-Hansen, biskop i Hålogaland bispedømme, og som hadde blitt forvist til Helgøya allerede i 1943, foresto ordinasjonen.

På Lillehammer bodde det i juni 1944 20 prester og 3 biskoper, som alle hadde blitt arrestert og forvist dit. 3 av Lillehammerprestene bisto biskop Krohn-Hansen under ordinasjonen. Tidspunktet ble valgt fordi det skulle være kretsmøte for Den norske sjømannsmisjon på Helgøya akkurat den helgen, med om lag 70 utsendinger. Biskop Krohn-Hansen skulle i den sammenhengen ha nattverdgudstjeneste på søndag formiddag. Ordinandene skulle også være tilstede og blande seg med deltakerne på kretsmøtet.

Selve ordinasjonen fant sted i all hemmelighet i Helgøya kirke om kvelden. Det var ingen utenforstående tilstede. For de 18 ordinandene var det en sterk og skjellsettende opplevelse. Også deres nærmeste merket hvor viktig denne handlingen var for dem. Det var en risikabel handling, som kunne få alvorlige konsekvenser for de som var involvert, kan medlemmene i komitéen fortelle.

Ettersom H.M. Kongen og regjeringen befant seg i eksil i London var det Den midlertidige kirkeledelse som forordnet ordinasjonen. Dette var den eneste ordinasjonen i sitt slag under okkupasjonen. For kirkeledelsen var det viktig å markere ordinasjonens avgjørende betydning for fortsatt prestetjeneste i menighetene etter at biskopene og storparten av prestene hadde lagt ned sine statsembeter og brutt med det statlige kirkestyret. Etter okkupasjonen ble ordinasjonen på Helgøya godkjent som lovlig dispensasjon fra ordinær kirkerett.

Gjennom sommeren og høsten ble forøvrig flere prester forvist til Lillehammer. Tilsammen 48 prester, 2 domproster og 4 biskoper, noen av dem med koner og barn, ble sendt fra Lillehammer til Helgøya i desember 1944.

Ordinasjonen på Helgøya er enestående i norsk kirkehistorie og har også vakt internasjonal oppsikt.

I år er det 75 år siden denne ordinasjonen. Det er en begivenhet som ikke bør gå i glemmeboken.

Velkommen til minnemarkeringen i Helgøya kirke 30. juni 2019.

Programmet for markeringen ser slik ut:

Kl. 11.00 gudstjeneste i Helgøya kirke. Visepreses i Bispemøtet - Atle Sommerfeldt, biskop Solveig Fiske og soknepresten i Nes menighet deltar, i tillegg til prester i nær familie med ordinandene fra 1944. Professor em. Tor Johan Sørensen Grevbo, sønn til en av ordinandene fra den gang, holder preken. Det blir ofring til Sjømannskirken, fordi den hemmelige ordinasjonen i 1944 fant sted i tilknytning til et kretsmøte i Sjømannsmisjonen.

Etter gudstjenesten
 er alle invitert til Bjørkvang, et forsamlingshus i nærheten av kirken. Der blir det servering. Tor Johan Grevbo, sønn av en av de som ble ordinert, og Torleiv Austad, nevø til en av ordinandene, ønsker velkommen.  Biskop Solveig Fiske og ass. direktør i Kirkerådet kommer med hilsen. Det blir intervju med sokneprest em. Carl Wollert Krohn-Hansen, som fungerte som organist under ordinasjonen i 1944 og er sønn av Wollert Krohn-Hansen som sto for ordinasjonen.

Professor em. Torleiv Austad – nevø til en av ordinandene – holder foredrag om det som skjedde på Helgøya for 75 år siden. Nestleder i Nes og Helgøya historielag, Eva McKenna, og historiker Signe Ingjerd Thorstad, forteller om de mange prestene som ble forvist til Helgøya vinteren 1944/45.

Det blir musikalske innslag ved kantor og musiker Wollert Krohn-Hansen – barnebarn til biskopen som foretok ordinasjonen, og av operasanger Bernt Ola Volungholen.

Familiene til ordinandene, biskopen og prestene
som deltok i ordinasjonen i 1944, er spesielt invitert til  minnemarkeringen. Gudstjenesten og samlingen på Bjørkvang er imidlertid åpen for alle.

-----------------

Organist
Carl Wollert Krohn-Hansen

---

Det er Tor Johan Sørensen Grevbo og Torleiv Austad, hhv. sønn og nevø av to av ordinandene, som sammen med biskop Solveig Fiske, Kjell Skaugen - Nes menighetsråd, sokneprest på Nes - Ørn Bardur Jonsson og Eva McKenna - Nes og Helgøya historielag, som inviterer til markeringen.

---

Den midlertidige kirkeledelse var Den norske kirkes øverste organ under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdenskrig. Den midlertidige ledelsen ble formelt oppnevnt av de norske biskopene 20. juli 1942, etter at nesten hele det norske presteskapet hadde lagt ned embetene sine og dermed brutt forbindelsen med den nazistiske statens administrative organer. Kirkens motstand mot den tyske nazistiske okkupasjonsmakten og Nasjonal Samling (NS) var en del av kirkekampen. (snl.no)