Kirkelig dialogsenter

Kirkelig dialogsenter er et verksted og et kompetansesenter, og ønsker å være en ressurs for menigheter som jobber med religionsmøte og dialog.

Kirkelig dialogsenter (i en periode "Kirkelig senter for religionsmøte og dialog", som bygger på erfaring og kompetanse fra «Emmaus») ble opprettet 1. januar 2010. Senteret er et arbeid som blir drevet av Areopagos og Oslo bispedømmeråd. Samarbeidspartnere er Mellomkirkelig råd og Kirkens Nødhjelp.

Kirkelig dialogsenter sine nettsider

Kirkelig dialogsenter på Facebook

Senterets hovedoppdrag er å bidra til å gjøre religionsmøte og dialogarbeid til en integrert del av arbeidet til menigheter og kristne institusjoner i Oslo.

Det å være en dialogisk kirke handler om å møte annerledes troende med respekt og nysgjerrighet. Religionsdialog bidrar til at ulike parter får en ny forståelse for hverandre og stadig oppdager nye perspektiver ved egen tro og praksis. I det mer og mer flerreligiøse Norge trengs en ekstra innsats for å bli kjent med andres tradisjoner for å bedre kunne bo og leve sammen.

I 2011 hadde Kirkelig dialogsenter følgende mål for prostiene i Oslo:

1. Dialogpresten skal kartlegge hvilke former for dialog som er aktuelle i de ulike menighetene. Dette skjer i samarbeid med menighetsrådene og de ansatte. Målet er å konkretisere tiltak.
  2. KD skal være en ressurs for menighetene når konkrete dialogtiltak settes i gang. Dialogtiltakene skal ha deltagere fra lokalmiljøet, involvere barnehager eller skoler, ungdomsklubber eller frivillige organisasjoner og myndigheter.
  3. KD ønsker å tematisere dialog som del av menighetenes liv. Menighetene utfordres til å reflektere over dialog i relasjon til kristen teologi og praksis. Dette skjer lokalt og gjennom det tidligere nevnte tiltaket Dialogforum; et åpent fagtilbud for alle menigheter i Oslo.

Kontaktinformasjon:

Adresse: Olaf Ryes plass 7, 0552 Oslo, Norway