FNs internasjonale dag mot rasisme

- Vi tar avstand fra terror, rasisme og ekstremisme av alle slag. Det er vårt felles ansvar å hindre at disse holdningene får vokse fram, sa domprost Anne-May Grasaas i sin appell i anledning FNs internasjonale dag mot rasisme.

Erwin Kohn (Det Mosaiske Trossamfunn), Anne-May Grasaas (Den norske kirke), Awais Musharraf (Muslimsk dialognettverk) holdt alle apeller på Grønland Torg. Foto: Arshad Jamil.

I anledning FNs internasjonale dag mot rasisme ble det holdt en markering på Grønland Torg torsdag 21. mars. Det var samtidig en minnestund over de drepte i Christchurch. Markeringen ble åpnet med ett minutts stillhet for de døde.

Det ble det også hold apeller av Erwin Kohn (Det Mosaiske trossamfunn, Anne-May Grasaas (Den norske kirke) og av Awais Musharraf (Muslimsk Dialogsenter).

21. mars er FNs internasjonale dag mot rasisme. Dagen er valgt til minne om Sharpeville-massakren i Sør-Afrika i 1960, da 69 anti-apartheidprotestanter ble drept av politiet.

Her er domprost Anne-May Grasaas appell.

Kjære alle sammen.

Terrorangrepet mot to moskeer i New Zealand har sjokkert oss. 50 uskyldige mennesker ble brutalt drept under fredagsbønnen. - Vi er i sorg og sjokk. - Verden er i sorg og sjokk.

Nesten hver dag ser jeg det store røde hjertet som ble plassert utenfor domkirken sommeren 2011. Koblingen mellom New Zealand og 22.juli er tydelig. Terroren mot moskéene skaper en uhyggelig nærhet til vårt eget land.

I dag tenker vi først og fremst på alle som har mistet noen de var glad i. - Vi tenker på de som kjenner sorg og smerte etter den ondskapsfulle handlingen… - Den fortvilelsen skal de ikke bære alene.

Derfor møtes vi her. - Mennesker med forskjellig tro og livssyn; - for å vise at vi står sammen.

Vi tar avstand fra terror, rasisme og ekstremisme av alle slag. Det er vårt felles ansvar å hindre at disse holdningene får vokse fram.

Vi må stå sammen for å verne tilliten og respekten. - Også når vi er forskjellige.

Vi må vise i praksis at vi vil mangfold!

Takk til Antirasistisk Senter for initiativet til å samles på FNs dag mot rasisme. De grusomme handlingene i Christchurch driver oss til å stå sammen med muslimer over hele verden mot hat og likegyldighet.

- Vi må ikke bli handlingslammet.

Den kristne tradisjon sier at alle mennesker er skapt av Gud med unik verdi. Og at Guds godhet driver til engasjement for en bedre verden.

- Vi må aldri gi opp arbeidet med å bryte ned frykt mellom mennesker.

- Vi må kjempe for et åpent samfunn der vi våger å bli kjent med hverandre. - På tvers av kultur, religion og livssyn.

Vil vi dette?

Vil vi ta ansvar for hverandre?

- Sånn som vi ser på bildene etter massakren i Christchurch?

Og sånn som vi husker det fra dagene etter 22.juli?

Vi må velge å bidra!

Til slutt vil jeg minne oss om det som står på det røde hjertet ved domkirken:

«Størst av alt er kjærligheten».

Domprost Anne-May Grasaas, Grønland torg, 21.3.2019