Døvekirken 125 år

4. november 1894 ble den første døvekirken i Norge vigslet av biskop Klumpp. I dag er det 8 menigheter landet rundt.

Kirkeverge Camilla Høiberg, døveprost Roar Bredvei og leder av Døvekirkenes fellesråd Ingrid Hoff Bodin, ønsket mandag velkommen til jubileumsuka i Døvekirken. Foto: Johannes Ek Reindal

-Da er tegnet ditt Odd-Inge Schrøder, sa konfransier Siv Mittet da jubileumsuken startet i døvekirken mandag. Oppmot 80 inviterte gjester hadde tatt turen til Døvekirken i Oslo for å hylle jubilanten.
Jubileet markeres med en hel uke med arrangement og fest. Det var naturlig at Schrøder fikk starte festuken, siden han har forfattet festskriftet i anledning 125-års jubileet.

Her tar Schrøder oss med gjennom de døves historie, og viser hvordan døve har kjempet for eget menneskeverd og likeverd. Keisere på 500-tallet gjorde de umulig for døve å arve. Nærmere vår tid måtte døve kjempe for å få motta nattverd og bli konfirmert.

-I Trondheim i 1830 ble det for første gang konfirmert døvstumme, sa Schrøder.

I årene etter dette begynte de døve for alvor å kjempe seg plass i kirken.

-De ville høre om Jesus på sitt språk.

Utstilling 3.JPG

Historie

Gjennom uken blir det en rekke arrangement i regi av døvekirken, blant annet med åpningen av den historiske fotoutstillingen som nå er på plass i døvekirken. Det hele avsluttes med festgudstjeneste på søndag. Alle døvemenighetene i landet har egne arrangement.

Du kan finne ut mer på døvekirkens nettside.