- Kirken har den beste russebussen

Det ble delt både klemmer, latter, samtaler og kakao da kirken varmet russen på Tryvann.

Kirkens varmebuss på Tryvann ble godt besøkt av russen. Alle foto: Thomas Berbom

Hun blander enda en kopp med rykende varm kakao. Diakon Sarai Mathisen har hendene fulle og har mistet tellinga. – Nei, nå vet jeg ikke hvor mange kopper kakao vi har delt ut, men det er mange, smiler hun. Det serveres på samlebånd til kalde og slitne russ som er innom kirkens varmebuss for en pause fra den øredøvende musikken og festen der ute.

Voksne som lytter

For femte året på rad er Den norske kirke til stede under russetreffet på Tryvann i Oslo. Varmebussen står trygt parkert ved siden av scenen, lett tilgjengelig for alle som trenger en pause. Her tilbyr diakoner, prester og frivillige både varme og en prat med ungdommen. Og mange benytter seg av tilbudet. Det er en jevn strøm til varmebussen hele kvelden. Noen kommer med latter og godt humør, andre trenger hjelp til å finne noe de har mistet i mørket, andre vil ha kaldt vann å drikke, noen føler seg dårlige og noen vil ha voksne som lytter når de forteller. Praten går lett i varmebussen og ungdommene har mye å fortelle og spørre om. Diakonene og prestene lytter.

- Et veldig bra tilbud

Sandra Johnsen og Ida Eline Leland er begge russ, og var blant dem som besøkte bussen. – Det er et veldig bra tilbud, sier Sandra og Ida Eline nikker enig. – Det er veldig fint at kirken er her for å hjelpe de som trenger litt ekstra omsorg, sier de nesten samtidig. Det mente også Jens og Hans Olav som også besøkte bussen. – Kirken har den beste bussen, sier de og ler. - Det er positivt at kirken er her på Tryvann, der vi er, legger de til.

Trygge rammer

Og nettopp dette er intensjonen med tiltaket varmebuss på Tryvann. – Det er viktig at kirken er der ungdommen er, og kanskje spesielt på Tryvann hvor det etter mye festing og alkohol kan være godt å møte voksne som viser omsorg med smil og kakao, sier ungdomsdiakon Martine Hasseleid Semb.

- Kirkebussen er tydelig ønsket her på Tryvann og vi samarbeider tett med både vakter, arrangør, politi og helsepersonell. Alle er opptatt av å skape trygge rammer for ungdommen her oppe, sier hun. Og viktigheten av nettopp dette er det ikke vanskelig å se. Russen takker med klem og smil for kirkens innsats disse kveldene.

Gir ofte hjelp

- Jeg går en runde, sier diakon Anne Elisabeth Lønningen. Hun går ikke mange meterne før hun må stoppe. Hun setter seg ned og prater med en russ som sitter på bakken. Et par minutters prat og Anne Elisabeth hjelper henne opp igjen. Sammen tar de turen bort til helsepersonellet for en liten sjekk. Det gikk bra.

Snart morgen

Fredag har blitt til lørdag. Fremdeles er det russ som danser til rytmene foran scenen. Fremdeles er det russ som går ut og inn av varmebussen. Natten er enda ung og det er en stund til sola står opp. Det skjenkes kakao og tappes vann. Det deles ut klemmer og gode samtaler ut i de små timer. Snart skal både diakoner og prester hjem og hvile noen timer. Lørdag kveld er det nok et treff på Tryvann.

Fakta om Den norske kirkes varmebuss

• Diakoniforbundet avdeling Oslo stift står bak initiativet.
  • Arrangeres i samarbeid med kirkene og fellesrådene i Oslo, Bærum og Asker.
  • Det var ment som et engangs tiltak, men er nå ønsket som fast tiltak på Tryvann.
  • Denne helgen var 10 prester og diakoner og to frivillige på plass i varmebussen.
  • Det ble delt ut ca. 500 kopper kakao.