Dype åndedrag – en pinsefestival

- Musikk, dans, stillhet, meditasjon, natur. Ånden taler ordløst, og trenger inn bak dogmatikk og logikk, sier Tord Gustavsen. Nå inviterer han til pinsefestivalen «Dype Åndedrag».

Tord Gustavsen inviterer til pinsefestivalen «Dype åndedrag».

For første gang inviteres det til pinsefestivalen «Dype åndedrag». - Idéen kom til meg i fjor, og ble tatt videre da det nye flygelet i Tanum kirke kom på plass. Festivalen springer ut fra arbeidet med musikkmeditasjoner i Tanum Kirke og Lys-Vesper i Sagene kirke, som jeg har vært engasjert i gjennom flere år, forteller Tord Gustavsen. Gustavsen er kantor i Tanum menighet, men mange kjenner ham også som profesjonell jazzpianist med en stor produksjon.

Pinsens venner

Men nå altså – Dype åndedrag – festival i pinsen. - Ja, det er veldig bevisst at festivalen holdes i pinsen, slår Gustavsen fast. - Musikk, dans, stillhet, meditasjon, natur. Ånden taler ordløst, og trenger inn bak dogmatikk og logikk. Jeg har fått en sterk opplevelse av ny frimodighet i forhold til dette å åpne seg for Ånden. Vi har en stor sjenanse for dette i kirken – og mye av sjenansen eller motviljen henger sammen med svært godt begrunnet skepsis til teologi og praksis i karismatiske sammenhenger. Men jeg tenker at pinsevenner trenger ikke å ha monopol på å være pinsens venner, smiler Gustavsen.

Intimkonsert med Dagsland

Festivalen innbyr til klassisk kammermusikk, samtidsmusikk, lyrisk jazz og folkemusikk med utøvere på høyeste nivå. Det blir improvisert instrumentalmusikk ved klangmesteren Arve Henriksen og den afghansk-tyske sangeren Simin Tander, og uttrykksfull solodans ved Ahmad Joudeh – en verdensstjerne fra Syria med en helt spesiell historie som "tolker" gamle norske salmer i spontan koreografi. Festivalen avsluttes med en helt spesiell intimkonsert med den folkekjære sangeren Sigvart Dagsland og Tord Gustavsen, med nytt blikk på sanger fra Dagslands legendariske tidlige album med tekster av Erik Hillestad.

Kveldsmeditasjoner

I tillegg byr festivalen på kveldsmeditasjoner i kirkerommet, åpen kirke for stillhet, pinsedagsgudstjeneste, og foredrag som henger sammen med kveldsmeditasjonene.

- Jeg gleder meg til helheten – til å se hvordan visjonen av sammenhengen mellom de ulike programdelene manifesterer seg i praksis; med konserter, foredrag, musikkmeditasjoner og gudstjeneste, sier Tord Gustavsen.

Han legger til at han også ser frem til å høre det nye flygelet i Tanum kirke traktert av en annen enn ham selv – mesterpianist Håkon Austbø skal fremføre noen av Olivier Messiaen lysende Kristus-meditasjoner fra syklusen “Vingt regards de l’enfant-Jésus”, og han har et helt spesielt nærvær i formidlingen av dette sentrale verket i musikkhistorien.

En rød tråd

- Og så gleder jeg med veldig til å spille med trompetist Arve Henriksen og vokalist Simin Tander – jeg tror det blir en sterk kveld i Kulturkirken Jakob, som er supplerende scene til middelalderkirken i Bærum.

- Linjene fra Bachs cello-suiter via Messiaen, norsk religiøs folkemusikk, sufi-musikk, musikalske smykker fra Oslo Kammerkor og lyrisk jazz til Sigvart Dagslands sterke sanger fra 80- og 90-tallet kan kanskje synes snodige – men for meg er de helt klare, og veldig meningsfulle; vi utforsker meditativ musikk på tvers av genre, avslutter Gustavsen.

Her kan du lese mer om festivalen Dype Åndedrag.
Her kan du lese mer om festivalen i Tanum menighet.
Les intervju med Tord Gustavsen i Vårt Land