Fem nye diakonstillinger

I løpet av 2019 jobbes det med å etablere fem nye diakonstillinger rettet mot ungdom i Oslo bispedømme.- Dette gir oss mulighet til å bli en enda mer synlig og tilgjengelig kirke i nærmiljøene, sier rådgiver for diakoni og samfunnsspørsmål Wenche Fladen Nervold.

Faksimile fra kampanjeplakaten "Ansikt til ansikt med verden". #ditdugår. Kirken.no/oslo/diakoni

Kirkerådet fikk ved fjorårets budsjettforlik i Stortinget 14 millioner i ekstra bevilgning til diakoni. Midlene skal brukes til nye diakonstillinger og må inngå i en samfinansiering med kommunen, fellesråd, organisasjoner eller menigheter. Nå arbeides det med å få etablert nye stillinger og gå til utlysning. Wenche Fladen Nervold kaller bevilgningen for historisk. – Det er ikke ofte vi får tilført så mye friske midler, men dette er uten tvil viktig for kirkas omsorgsarbeid og som brobygger mellom kirka og lokalsamfunnet, sier hun.

Ungdomsdiakon

Oslo bispedømme er nå i gang med å etablere de nye stillingene. En stilling som ungdomsdiakon i Heggedal menighet er allerede utlyst. Her vil den som blir tilsatt delta i det diakonale arbeidet med samtaler og tilstedeværelse for ungdom i vanskelige livssituasjoner. Diakonen vil også lede samarbeidet med kommunale og private institusjoner. Utlysningen finner du ved å klikke her.

Gatediakon for ungdom i Oslo

Det er videre ønskelig å opprette en stilling som gatediakon for ungdom i Oslo sentrum i samarbeid med Gatepresten som er tilknyttet Domprostiet. På denne måten vil man forsterke det oppsøkende arbeidet og øke tilgjengeligheten til kirkens arbeid. - Dette vil styrke det kirkelige nærvær i byen og synliggjøre kirkens samfunnsansvar, sier Fladen Nervold. Får man en slik stilling på plass vil man kunne tilby mer samtaletid med ungdom og gi en bredere oppfølging enn det man har mulighet til i dag.

Menighetsdiakon i Asker

Mens Oslo har statlig tilskudd til 17 stillinger (50% finansiering av disse), har Asker og Bærum ikke tilskudd til noen. Derfor har tilskudd til diakonstilling i Asker høy prioritet. Tilskudd til denne stillingen vil kunne sikre diakonal tilstedeværelse i et stort område der arbeidsoppgavene vil kunne være knyttet til nabostøtte, hverdagsintegrering av innvandrere, arbeid med flyktninger og asylsøkere, samt sorgarbeid og et utstrakt eldrearbeid.

Flere prosjekter

Det arbeides nå med skisser til flere diakonstillinger og aktuelle områder er Holmlia/Hauketo-Prinsdal og Vestre Aker prosti. – Vi gleder oss over at både politikere og kirken sentralt satser på diakoni og ser frem til å få fem nye diakoner på plass i Oslo bispedømme snart, avslutter Wenche Fladen Nervold.