- Kirka er et godt samlingssted

Bordene er pent dekket. Det røres i grytene, for det skal serveres god mat. Snart ventes storinnrykk i Vålerenga kirke. Gubbelaget og Åpent hus skal ha møte, og biskopen kommer på besøk.

Bjørg Zachariassen, Knut Zachariassen, Per Erik Larød, Grete Mosbakk, Kurt Mosbakk. Stående Margareth Shaw og sokneprest Ingunn Rinde.

De kommer med drosje, til fots eller med egen bil. Det hilses og smiles. Latteren sitter løst. Gjensynsgleden er stor og stemningen upåklagelig. Gubbelaget på Vålerenga er et godt samlingspunkt i kirka. Siste onsdag i måneden er bordene dekket i menighetssalen, og når klokka nærmer seg tolv siger gutta inn. I dag er også damene invitert, det er jo bispevisitas!

Godt sted

Praten går ivrig ved bordene. Her er kvinner og menn med lang tilhørighet til Vålerenga. Helt fra skoledagene har de kjent hverandre. – Vi føler oss så godt inkludert i kirkas arbeid her på Enga, slår de fast rundt bordet. – Vi er barndomskamerater og treffes her i Gubbelaget, det er et godt samlingssted, sier Knut Zachariassen. De andre nikker bekreftende. Gubbelaget ble startet i 1973 da sokneprest Gunnar Johnsen inviterte gutta i parken inn til kaffe og lunsj. Siden har Gubbelaget blitt et kjært møtepunkt.

Samarbeid med skolen

Etter god mat er det tid for dagens besøk. Elever fra sjuende klasse ved Vålerenga skole kommer for å underholde med sang og musikk fra musikalen «Mamma mia». Elevene har også forberedt spørsmål til biskop Kari Veiteberg. Hvorfor ville du bli biskop? Hvordan blir man biskop? Hvordan ser en arbeidsdag til en biskop ut? er noen av spørsmålene som blir stilt. Og biskop Kari svarer, så godt det lar seg gjøre!

Generasjonsmøte

Etterpå er det vafler og god prat på tvers av generasjoner rundt bordene. Det er ikke tvil om at Gubbelaget er et godt sted, både for unge og gamle.

Biskop Kari Veiteberg er denne uken på visitas i Kampen og Vålerenga menigheter.