Kirkebruksplan for Groruddalen vedtatt

Torsdag 20. juni behandlet Oslo bispedømmeråd saken «Kirkebruksplan for Groruddalen». Her støtter blant annet bispedømmerådet at det arbeides videre med å få til en god leieavtale med Kirkens Bymisjon for Ellingsrud kirke.

- Oslo bispedømmeråd mener at en avtale med Bymisjonen kan legge et godt grunnlag for et aktivt menighetsliv i Ellingsrud, sier leder i Oslo bispedømmeråd, Gard Sandaker-Nielsen.

Samarbeid

- Oslo bispedømmeråd er glad for engasjementet som er vist for Ellingsrud kirke i denne saken og tatt hensyn til deres anliggender i både vedtak og merknad. Vi har tro på at et samarbeid med Kirkens Bymisjon vil styrke kirkens nærvær og diakonale arbeid i Groruddalen. Vi har forventninger til at dette vil bli en god løsning for menigheten, lokalsamfunnet og for Kirkens Bymisjon, sier leder i Oslo bispedømmeråd, Gard Sandaker-Nielsen.

Oslo bispedømmeråd vedtok at Furuset kirke skal være soknekirke i Ellingsrud og Furuset sokn. Dette er i tråd med innstillingen som var lagt frem av styringsgruppen. Ellingsrud kirke fristilles for utleie til Bymisjonen. Det skal nå arbeides frem en leieavtale med Kirkens Bymisjon etter at det i april i år ble inngått en intensjonsavtale mellom Kirkens Bymisjon Oslo og styringsgruppen om bruk av Ellingsrud kirke.

Forordnede gudstjenester

Oslo bispedømmeråd viser også til innspill fra Ellingsrud og Furuset menighet, og vedtaket til Kirkelig fellesråd i Oslo som uttalte følgende i sitt møte den 13. juni: «Menighetens mulighet til bruk av kirken ses på i prosessen med inngåelse av leieavtalen». Det poengteres at både biskop og bispedømmeråd har intensjon om at det fortsatt skal være forordnede gudstjenester i Ellingsrud kirke. Oslo biskop vil gjøre en helhetlig gjennomgang av gudstjenesteplanen for Groruddalen prosti. Arbeidet med kirkebruksplanen er et samarbeid mellom Kirkelig fellesråd i Oslo, Oslo bispedømmeråd og Oslo biskop.

Vedtaket om statusen til Østre Aker kirke utsettes til prosjektgruppen for «Kirken i Hovinbyen» har levert sin rapport høsten 2019.

Her kan du lese mer om kirkebruksplanen.