Prinsesse Ingrid Alexandra konfirmert

- Hold fram med å stille spørsmål om det som er viktig og vanskeleg! Og finn gjerne fram til dei vaksenpersonane, eller dei vennene, som har evne og klokskap til å romme dei, som ser deg og som vil deg vel, sa biskop Veiteberg i sin preken. Her kan du lese biskop Kari Veitebergs preken.

H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandra ble i dag konfirmert i Slottskapellet. Foto av prinsessen: Julie Naglestad, Det kongelige hoff. Fotomontasje: T.Berbom/Oslo bispedømme

Miljøbevisst

Biskopen trakk også frem prinsessens engasjementet for miljøet. - Takk konfirmant! Du er ein av dei mange unge som ber folk om å gjere noko for miljøet, ikkje berre prate, sa biskopen. Og etter prinsessens ønske var det delt ut blomsterark med frø til sommerblomster som alle gjester fikk ta med seg. På blomsterarket hadde prinsessen selv påskrevet sin oppfordring om at vi alle må ta vare på miljøet. - Jeg håper det kan være et fint minne og en påminnelse om at det bare er vi som kan ta vare på jorda vår, skrev prinsessen på blomsterarket.

Les biskop Kari Veitebergs preken her.

- Både som gateprest og som biskop har eg lært er det fins viktige og nye spørsmål hos yngre generasjonar som vi må ta på alvor. Og som vi må samtale om, på likefot. Eg har fått høyre at noko av det viktige kyrkja kan tilby er å kunne vere saman i eit rom, utan krav, dele og vere i stillheit, og i augehøgde kunne samtale om det som verkeleg er vanskeleg, og leite etter håp, sa biskopen.

Bønn for prinsessen

Under konfirmasjonsgudstjenesten i dag var det mange medvirkende. Prinsesse Märtha Louise leste om kjærligheten fra 1. Korinterbrev og sametingspresident, Aili Keskitalo, leste salme 121, fra den nylig oversatte nordsamiske Bibbaal.

Biskop Kari Veiteberg ba følgende bønn for prinsessen: «Barmhjertige skaper og Herre, vi ber deg for Ingrid Alexandra. La henne få vandre i ditt lys og leve sitt liv omsluttet av din kjærlighet».

Prinsessen leste Frans av Assisis bønn

Etter konfirmasjonsbønnen gikk prinsesse Ingrid Alexandra frem og leste selv Frans av Assisis bønn, «Herre, gjør meg til et redskap for din fred.
La meg bringe kjærlighet der hatet rår».

Prinsessens seks faddere, samt prins Sverre Magnus og Marius Borg Høiby tente lys for prinsessen, mens Bjørnsons «Elsk din neste» ble fremført.

Vakker musikk

Det var ledende domkantor, Kåre Nordstoga, som ledet det musikalske i seremonien, og Maria Solheim sang «Jeg er i Herrens hender». Oslo domkor sang og Elise Båtnes spilte fiolin.

Prinsessen har fulgt konfirmasjonsundervisningen i Asker menighet under ledelse av prost Tor Øystein Vaaland og sokneprest Karoline Astrup. Sokneprest Astrup var også medliturg under konfirmasjonsgudstjenesten i dag.

Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra ble født på Rikshospitalet i Oslo 21. januar 2004, og ble døpt i Slottskapellet i Oslo, av biskop Gunnar Stålsett den 17. april 2004. Prinsesse Ingrid Alexandras faddere er, i tillegg til Hans Majestet, Hans Kongelige Høyhet Kronprins Frederik av Danmark, Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Victoria av Sverige, Hans Majestet Kong Felipe VI av Spania (daværende Prins Felipe av Asturias), Prinsesse Märtha Louise og Marit Tjessem.