Sterke historier fra drop in-dåp i Domkirken

Fem personer ble døpt og mange fikk bekreftet sin dåp  da biskopen inviterte til drop in-dåp i Domkirken påskeaften. Ellen Nygard (49) en av dem som ble døpt, og nå forteller hun sin dåpshistorie. Biskop Kari forteller også hva hun tenker om dåp og drop in.

Mange tok imot biskopens invitasjon til drop in-dåp i Oslo domkirke påskeaften. Foto fra Oslokirkens dåpskampanje: Stein Bråthen.

- Folk lengter etter tilhørighet

Biskop Kari Veiteberg og Oslo domkirke inviterte alle som ville bli døpt til drop in-dåp på påskeaften. – Det er dagen før oppstandelsen som markerer overgang fra mørke til lys og fra liv til død, sier biskopen.

- Før var de fleste nordmenn døpt. Slik er det ikke lenger, sier biskopen, - og det er det flere grunner til. Noen har sagt til meg at de føler at det ikke er rom for dem i Den norske kirke. Samtidig ønsker mange å tilhøre noe som er større enn dem selv, de har behov for å være en del av et fellesskap, eller de vil knytte seg til en tradisjon som går lengre tilbake, forteller Veiteberg.

Dåpen knytter oss til Gud

- Noen har tenkt og grublet, kanskje de har vært igjennom sykdom og tunge tider. De har opplevd noe som har gjort at de nå kan si; - javisst, jeg tror på Gud. Dåpen er en handling som knytter våre liv til Gud og fortellingene om Jesus, forklarer biskopen. - Når Jesus lider i påsken, kan vi kjenne igjen mye av lidelsen i verden og våre egne liv. Men fortellingen om Jesu oppstandelse handler om at han som viste seg for Maria også kan gi verden nytt håp.

- Vi visste ikke om noen kom

- Barnedåp har vært det vanligste i vårt land. Men voksendåp er like vanlig ute i verden, og dåp er noe som hører den universelle kirken til. Det var veldig spennende om det vil komme noen, da vi inviterte til drop in-dåp påskeaften. Det var ingen forhåndspåmelding, så vi visste ingen ting. Det kom fem som ville bli døpt, og tre som vil få bekreftet dåpen sin. Bekreftelse av dåpen vil si at man får tegnet korset på pannen med dåpsvann, forklarer biskopen. Også påskenatt var det mulig å få dåpsfornyelse i domkirken, og det var flere som benyttet seg av denne muligheten.

Det blir mer drop in-dåp

- Heldigvis hadde jeg flere prester med meg, så vi fikk en god samtale med hver enkelt før selve dåpshandlingen. Alle kom med sin fortelling om hvorfor de ville knytte seg mer håndfast til kirken og troen. Dessuten hadde vi hjelp til å få registrert de som kom i kirkens medlemsregister. Nå gleder jeg om over å lese fortellingen Ellen, som var en av dem som ble døpt. Jeg takker dem for at hun deler sine historier, avslutter biskop Kari Veiteberg og lover at det blir mer drop in-dåp i Oslo bispedømme.

Her finner du lenke til Ellens dåpshistorie.