Minnegudstjeneste for Jean Vanier

Den franske filosofen og grunnleggeren av l'Arche er død 90 år gammel. – Møtet med ham snudde opp-ned på livet mitt, sier Aslaug Espe i Tro og Lys - bevegelsen til avisen Vårt Land.

Jean Vanier døde den 7. mai 2019 - 90 år gammel.

Det vil holdes en minnegudstjeneste for Jean Vanier i Oslo domkirke 5. juni 2019 kl. 17.00

Jean Vanier var teolog, filosof og humanist. Han var grunnlegger av L' Arche (Arken), en internasjonal sammenslutning av bofellesskap hvor mennesker med utviklingshemning og andre lever og arbeider sammen.

L'Arche inspirerte blant annet opprettelsen av Mariahuset i Oslo, som Wera Sæther og Bodil Sødal tok initiativ til i 1975.

Vanier var medgrunnlegger av Tro og Lys - bevegelsen (Faith and Light), en bevegelse som arbeider for at mennesker med utviklingshemning og deres familier skal finne sin plass i kirke og samfunn. Tro og Lys finnes siden begynnelsen av 90-tallet også i Norge, grunnlagt på Jean Vaniers invitasjon av Aslaug Espe og en gruppe foreldre med utviklingshemmede barn.

Jean Vanier ble født i 1928 og døde 7 mai 2019 og ble 90 år gammel.

Du kan lese mer om Jean Vanier her.