Påske og pasjon

- Påskefortellingen må ikke bli borte, sier kulturrådgiver Knut Erik Tveit, og inviterer til Påske + pasjon for det niende året på rad.

For niende året på rad arrangeres Påske + Pasjon.

Fra inngangen til den stille uke og til 1. pinsedag synliggjør Påske og pasjon mer enn 100 produksjoner i både kulturinstitusjoner og i kirker i Oslo, Borg og Tunsberg. Gjennom musikk, scenekunst, visuell kunst, film, litteratur og gudstjenester vil prosjektet løfte frem påskefortellingen.

Påsken må ikke forvitre

- Det store dramaet som er knyttet til påskefortellingene er viktig i mye av verdenslitteraturen. Det er ikke nødvendigvis slik at kirken kommer nærmest grunnstrengene i fortellingen bestandig. Noen ganger er teater eller den visuelle kunsten nærmere, sier Knut Erik Tveit. Han er prosjektkoordinator for Påske og pasjon 2019. – Vårt ønske er at påskens innhold ikke skal forvitre verken ut av språket eller bevisstheten i kunst- og kulturfeltet, sier han.

Det er i alt et 60 talls kunstinstitusjoner og kirker som deltar i Påske og pasjon. På listen står blant andre Munchmuseet, Astrup Fearnley Museet, Det Norske Teatret og en rekke kirker.

4 – 4

En av årets produksjoner er 4-4. Fire forfattere er invitert til å skrive skjønnlitterære tekster og urfremføre dem i Mariakirkeruinen i Middelalderparken i Gamle Oslo (inngang fra krysset Bispegata/Dronning Eufemias gate, i enden av Barcode). Påskeaften kl. 13.00 vil forfatterne Tone Hødnebø, Amalie Kasin Lerstang, Ingvild Lothe og Fredrik Høyer – selv lese sine nyskrevne tekster for publikum.

- Det performative er en interessant dimensjon ved 4-4 opplesningene i Mariakirkeruinen. Forfatterne vil stå lengst øst i kirkeskipet, der hvor høyalteret stod plassert, og da med ryggen vendt mot vannspeilet i Middelalderparken. Kulissen fremstår derfor - for publikum – som kontrasten mellom middelalderens materielle avtrykk, representert med kirkeruinen, og modernitetens fremtredende manifestering gjennom Barcode, sier Knut Erik Tveit som ser frem til denne oppføringen.

Lukaspasjonen i Oslo domkirke

Denne påsken kan du også få med deg en urfremføring. Langfredag kl. 11.00 vil Oslo Domkor urfremføre Lukaspasjon under langfredagsgudstjenesten i Oslo domkirke.

Lukaspasjonen er en ny liturgisk pasjon fra den britisk-norske komponisten Andrew Smith. Forfatter Oda Malmin vil være til stede i domkirken og oppleve denne pasjonen. Hun vil etter dette skrive en tekst som på et senere tidspunkt vil inngå i Påske og pasjons 7-7 konsept, der syv forfattere skriver skjønnlitterære tekster etter en opplevet kunstproduksjon i Påske og pasjon.

Hva er Påske + pasjon?

Prosjektet Påske + pasjon beskriver seg selv på denne måten: Det nærmeste du kommer ditt svar er å oppleve produksjoner i Påske + pasjon. Pasjon er lidelse og lidenskap. Lidelse i møte med verdens dødskrefter. Lidenskap i møte med livets muligheter. Påske er fortellinger som former vår kultur og driver mennesket til frihet.

Hvorfor 64 dager?

7. april til 9. juni er 64 dager. Pasjonstiden, fra 5. søndag i faste til 1. påskedag, er 14 dager. Påsketiden, fra 1. påskedag til 1. pinsedag, er 50 dager.

Lenker

Påske og pasjon har egen nettside den finner du her.

Eller på facebook klikker du her.

Påske + pasjon er støttet av: Eckbos Legat, Norsk Kulturråd og Kulturetaten i Oslo kommune. Påske + pasjon – i regi av KULT – Senter for kunst, kultur og kirke, Oslo bispedømmeråd, Kirkelig fellesråd i Oslo og Oslo Domkirkeakademi. Gjennomføres i samarbeid med bispedømmene Borg og Tunsberg.