Regnbuemesse i domkirken

- Happy pride! Dere er salige. Vær stolte! La oss oppmuntre kvarandre til stolheit, sa biskop Kari Veiteberg i sin preken på Regnbuemesse i Oslo domkirke. Du kan lese biskopens preken her.

Biskop Kari Veiteberg holdt preken under Regnbuemessa i Oslo domkirke. Foto/tb

I 2019 er det 50 år siden Stonewall-opprøret, der folk hadde sett seg lei av politiets trakassering av skeive og bestemte seg for å kjempe tilbake på utestedet Stonewall Inn i New York. Siden den gang har Pride blitt arrangert over hele verden. 50-års jubileet vil feires over hele verden – og i Oslo ble gatene fylt med farger av liv!

Regnbuemesse

Også i Oslo domkirke ble det feiret denne sommerfredagen. Åpen kirkegruppe og Oslo domkirke inviterte til Regnbuemesse, med feiring av skeiv kjærlighet og mangfold!

Her kan du lese biskop Kari Veitebergs preken og appellen til Gard Sandaker-Nielsen, leder av Oslo bispedømmeråd.

Kirken på Pride

Den norske kirke i Oslo bispedømme var med på å markere Pride også gjennom «Kirken på Pride» som er kirkas tilstedeværelse i Pride-park i Spikersuppa, men også ulike arrangementer i løpet av Oslo Pride. I Pride-park har kirken hatt en stand med mulighet for å skrive bønnelapper, tenne lys, snakke med noen og få informasjon om både høstens kirkevalg og arrangementer som Regnbuemesse og «Kirken på Pride» i paraden.