Salmeseminar Majorstua+

Salmer har en sentral plass i kirka, kulturen og den kristne livstolkinga. Majorstua+ inviterer nå til salmeseminar med blant andre salmedikter og jazzanger Janne Mark.

Majorastua+ inviterer til salmeseminar med salmedikter og jazzanger Janne Mark.

Tid: Torsdag 23. mai 2019 kl. 12:00–16:00
Sted: Majorstua+ Ila kirke

I Norge og Danmark skrives det fortsatt salmer. Salmearven fornyes hele tiden. Salmene kjennetegnes av at troen møter samfunnet og samtiden. De bruker et språk som er nærmere hverdagen.

Hvordan kan vi – kirkelige ansatte, studenter og kirkegjenger ta i bruk disse nye salmene? Hvordan kan vi bruker annerledes tekst og musikk for å treffe ulike mennesker?

Vår kultur

Salmer har en sentral plass i kirka, kulturen og den kristne livstolkinga. Vi synger dem på gudstjenester, på hyggetreff, ved sykebesøk, ved sentrale livsriter som bryllup og gravferd og en del salmer har fått et liv også utenfor kirka. Mange av salmene vi synger er gamle, men finnes det nye salmer som på en annen måte adresserer det kontemporære liv og samfunn?

Janne Mark

Janne Mark jobber i Brorson kirke i København og er salmedikter og jazzsanger. Hun skriver salmer som brukes rundt om i Danmark, og som er populære jazzutgivelser.

Programmet

Program kommer snart, men vi kan blant annet by på:
Janne Mark forteller om salmene sine og prosessen bak dem.

Vi skal snakke om jazz som inngangspunkt til salmetradisjonen.

Vi skal snakke om norsk og dansk salmediktning idag.
Esben Eyermann, musiker skal snakke om fortolkning av melodier og folketoner i salmetradisjonen.

Hvordan er jazz er naturlig valg i møte med nordisk folketoner?
Carl Petter Opsahl skal prate om jazz, teologi og salmer.

Majorstua+

Majorstua+ ble startet i 2011 av Den norske kirke i Oslo. Majorstua+ er et kirkelig tilbud som retter seg mot unge mennesker i aldersgruppen 18-30 år. Majorstua+ flyttet fra 2019 til Ila kirke, mellom Sagene og Alexander Kiellands plass.

Her kan du lese mer om salmeseminaret.