På pilegrimsvandring i Asker

Pilegrim og møte med ordfører stod på programmet da områdevisitasen i Asker, Holmen og Vardåsen fortsatt etter Holmens tjuvstart i forrige uke.

Mange var møtt frem for å gå en liten pilegrimstur i Mars-kulden.

-Jeg har med gaver. Tenkte bare å dele de ut med en gang, sa biskop Kari Veiteberg med et smil til ordfører i Asker Lene Conradi.

Lunsjmøte med ordfører og kommunedirektør

Formannskapssalen i Asker rådhus var rigget til lunsjmøte og stemningen var entydig god.

Lovprisningen over det gode samarbeidet mellom Asker kommune og kirken gikk begge veier. Et eksempel er hvordan kirkebyggene tas vare på og pusses opp.

Utenforskap, skole-kirke samarbeid, bruk av kirkebygg, oppvekstmiljø var blant temaene som ble snakket om.

-Jeg håper dere får gode besøk i Asker denne uken, sa ordfører Conradi.. Hun og biskopen skal treffes igjen på visitasens andre dag. Da er det samtale om oppvekst med elever fra Asker videregående skole.

Sokneprest i Asker, Karoline Astrup, biskop Kari Veiteberg, ordfører Lene Conradi.

Pilegrim

Et av de andre temaene for visitasen er pilegrimsarbeidet. Biskopen og hennes følge fikk et møte med ressurspersoner og ressursgruppa for pilegrim i Asker, før de tok beina fatt og gikk pilegrim fra Asker kirke til Vardåsen kirke.

Flere av kirkene i Asker ligger langs Tunsbergleden. Her har mennesker vandret i mange hundre år.

-Jeg tror pilegrim blir en mer og mer viktig måte å være kirke på fremover. Spiritualitet, lengsel og undring blir det stadig mer av, sa biskopen.

Mer enn 50 vandrer var møtt frem for å gå leden til Vardåsen. Godt kledd, med brodder på skoene.