Visitasgudstjeneste i Sagene kirke

- Denne uken har vi lett etter ord for hva det vil si å være en åpen folkekirke på Sagene og Ila, sa biskop Kari Veiteberg da menighetene i dag feiret visitasgudstjeneste.

Biskop Kari Veiteberg holder preken i Sagene kirke. Foto: TB

Mange hadde møtt frem for å feire gudstjeneste denne vakre høst søndagen. Visitasgudstjenesten satt punktum for en innholdsrik visitasuke der biskop Kari Veiteberg har blitt bedre kjent i Sagene og Iladalen menigheter.

Gudstjeneste i dag var fylt med vakker sang og musikk der blant andre både jentekoret STAS, Sagenekoret og Sagene Vocalis bidro.

I sin preken utfordret biskop Veiteberg til å lete etter kjærligheten.
- Fortellingen om den bortkomne sønn gir oss et glimt av Gud. Jesus har vist oss Guds kjærlighet, den som er sterkere enn døden. La oss søke denne kjærligheten sammen, mellom husene her på Sagene, sa biskopen.

En bispevisitas er en sentral del av biskopens oppgave. Formålet er blant annet å se, støtte, inspirere og veilede menighetene og ansatte, og gjøre kirkens nærvær synlig i lokalsamfunnet.

Medvirkende i gudstjenesten var: biskop Kari Veiteberg, prost Marit Bunkholt, sokneprest Knut Rygh, kapellan Toril Bull-Njaa Larsen, kapellan Siri Sunde, diakon Anne Marie Sverdrup, trosopplæringsleder Alf Martin Lie, kirketjener Temertza Zego, medliturg Kjersti Gulliksen, kantor Stein Skøyeneie, Jentekoret STAS, dirigent Ragnhild Waagaard, Sagenekoret og Sagene Vocalis, dirigent og solist Heid Haugstad, forsangere fra Sangkoret Freidig, LVBK, Østensjø seniorkor og Octopus.

Alle foto: Thomas Berbom