Arbeidsveiledning (ABV) i grupper

VELKOMMEN TIL ARBEIDSVEILEDNING (ABV) I GRUPPER I OSLO BISPEDØMME!

HVORFOR MELDE SEG PÅ ARBEIDSVEILEDNING?

Arbeidsveiledning har i årenes løp vist seg å bidra til økt modenhet og kompetanse i tjenesten. Vi som arbeider i kirken samler mange opplevelser i møte med mennesker i ulike situasjoner. Noen ganger opplever vi at vi ikke lykkes eller mestrer oppgavene slik vi ville. Når opplevelser fra yrkeshverdagen blir gjort til gjenstand for systematisk refleksjon og bearbeidelse i et trygt og utfordrende fellesskap, kan opplevelser omdannes til erfaring, kunnskap, innsikt og utvikling – både faglig og personlig. Ofte står vi alene i krevende tjenesteoppgaver. Arbeidsveiledning gir støtte til utholdenhet og vekst og kan virke forebyggende med tanke på utmattelse og sykdomsfravær.

MÅLGRUPPE:

Arbeidsveiledning er primært for kirkefaglig ansatte, og arbeidsveiledningsgruppene er som regel tverrfaglig sammensatt.

Tilbudet gjelder kirkelig tilsatte med og uten tidligere deltakelse i arbeidsveiledning. Alle kirkefaglig ansatte oppfordres til å gå jevnlig i veiledning, og biskop Kari Veiteberg har signalisert at arbeidsveiledning skal prioriteres.

HVA ER ARBEIDSVEILEDNING?

Veiledningen tar utgangspunkt i deltakernes praksiserfaringer. Disse presenteres for gruppen og gjøres til gjenstand for refleksjon, utforsking og bearbeidelse der hele gruppen engasjeres. Veileder støtter gruppens felles oppgave med å etablere gode arbeidsformer med ulike metodiske tilnærminger og virkemidler, tilpasset deltakernes behov og de saks- og relasjonskompleksene som ønskes belyst.

Arbeidsveiledningen i Oslo bispedømme følger Retningslinjer for arbeidsveiledning i Oslo bispedømme og er forpliktet på Nasjonale retningslinjer for ABV i Den norske kirke hvor følgende formål er nedfelt:

Veiledningen skal bidra til kvalitet i og fortsatt motivasjon for kirkelig tjeneste, og ivareta den enkelte ansattes behov for kontinuerlig utvikling og læring. Den skal bidra til å styrke den enkeltes faglige og kirkelige identitet ved å:

• Sikre mulighet til personlig bearbeidelse av erfaringer og opplevelser i møte med mennesker i ulike livssituasjoner som den veiledede ofte står alene om å håndtere i arbeidshverdagen
  • Legge til rette for læring og utvikling gjennom systematisk refleksjon over praksis i samspill med veileder/gruppe
  • Tilrettelegge dialog og fremme forståelse mellom ulike tjenestegrupper (gjelder tverrfaglig sammensatte ABV-grupper)

VEILEDERE:

Oslo bispedømme har knyttet til seg flere godkjente veiledere med ulik bakgrunn innen arbeidsveiledning og fra ulike kirkelige profesjoner. Foruten Nasjonale retningslinjer for ABV, er veilederne forpliktet på de retningslinjene som gjelder i Oslo bispedømme og deltar i bispedømmets eget veiledningsprogram for arbeidsveilederne.

OPPSTART:

August/september hvert år.

VARIGHET:

Gruppene varer i to år, og deltagerne forplikter seg til å både delta og bidra i hele perioden, med obligatoriske samlinger cirka en gang i måneden.

PÅMELDING:

Påmeldingsskjema sendes ut årlig, via nærmeste leder. Det sendes tjenestevei.

ØKONOMI:

Deltakeravgiften dekkes av arbeidsgiver og veiledningen inngår i arbeidstiden.