Retreat

Mange har stor glede av å delta på kristen retreat. Tid for bønn er en del av ordinasjonsløftet. Retreat gir tid for stillhet med Kristus i fellesskap med andre. Det finnes et stort utvalg som du kan finne under det enkelte retreatsted. De varierer i lengde og innhold.

Søknad om støtte til retreat sendes via prosten. Er det penger igjen på budsjettet, vil søknadene behandles fortløpende. Du kan få dekket utgifter til opphold/deltakeravgift med inntil kr 4500,-. Reiseutgifter må betales av den enkelte.

I budsjettet er det satt av midler til deltagelse på retreat i kristen regi. Det er også satt av noe midler til deltakelse på andre typer kurs eller arrangementer, slik søknad sendes også via prost.

Søknadsskjema for retreat

Er det ikke nok midler til at alle som søker får støtte, vil de som ikke har fått støtte til retreat de siste to årene prioriteres.

Les mer om alternativene på Retreater

Kortreist retreat?

Lovisenberg
St. Joseph søstrene

ABC-retreater for kirkelig ansatte? (Sverige)
Undervisningen i disse retreatene tar utgangspunkt i at deltagerne har erfaring med menighetsarbeid, som tilsatt eller frivillig, med de spesielle vilkår for det indre livet som dette innebærer. Hva gjør det med min identitet og gudsrelasjon at Gud også er min arbeidsgiver? Hvordan kan mitt lederskap bli en frukt av mitt indre liv med Gud, og ikke bare en reaksjon på ytre faktorer? Prester, pastorer, diakoner, pedagoger, musikere, ungdomsledere, styremedlemmer … Alle kategorier av menighetsarbeidere fra alle kristne samfunn er velkommen.
ABC-retreatene fungerer som et rullerende program av sammenhengende retreater, som gir støtte til den langsiktige prosessen i et samspill mellom retreater og hverdagsliv.
Deltagerne velger selv intervallene mellom retreatene, men ikke kortere enn et år, og binder seg ikke for mer enn en retreat om gangen. Undervisning, øvelser og meditasjoner øser av den kristne kirkens lange tradisjon med åndelig veiledning, særlig den ignatianske.

E-post: karinengstrand@outlook.com
Mobil: +46 (0)76 10 26 985