Det store fellesskapet

"Sammen har vi erfart at vi har fått det vi trenger for å være kirke her og nå. En kirke som på tross av stengte dører ikke gir opp", skriver biskop Ingeborg Midttømme i sin pinsehilsen 2020.

"Da vi trengte det som mest, da vi lengtet etter å samles rundt Ordet, finne ord til troen gjennom påskesalmene og kjenne at vi ikke var overlatt til oss selv, men fortsatt hørte til i det store fellesskapet, fikk vi gjøre det", skriver biskop Ingeborg Midttømme i sin pinsehilsen. (foto: Johanneskapellet, Valderøy)

"Vi har noen helt spesielle uker bak oss. Uker som også vil gå inn i kirkehistorien som den tiden kirkene var stengt for påskefeiring.

Nå er vi på veg mot pinse, og jeg ser at pinsens under har funnet sted i ukene som har gått. Vi har blitt utrustet til å være sendt på nye måter.

Johannes, som har gitt oss pinseevangeliet i år, starter hele sin fortelling med at Gud ble menneske og slo teltet sitt opp mellom oss. Da vi trengte det som mest, da vi lengtet etter å samles rundt Ordet, finne ord til troen gjennom påskesalmene og kjenne at vi ikke var overlatt til oss selv, men fortsatt hørte til i det store fellesskapet, fikk vi gjøre det.

Sammen har vi erfart at vi har fått det vi trenger for å være kirke her og nå. En kirke som på tross av stengte dører ikke gir opp. Den Hellige Ånd har vist oss mange nye veier og muligheter de siste ukene. Jeg satt i forrige uke og leste kommentarer fra folk i alle aldre som gjennom ulike digitale plattformer hadde fått et møte med tro, et møte med Jesus. Det hadde ført dem tilbake til det fellesskapet/den sammenhengen de en gang ble døpt inn i.

I ukene som kommer, vil det fortsatt kreves mye av oss. Selv kjenner jeg på gleden over å få feire gudstjeneste med nattverd i kirken igjen. Samtidig kjenner jeg på uroen over at vi ikke kan åpne opp for alle. Grensen for hvor mange som kan samles, utvides fra 15. juni til 200. Det gir oss nye muligheter - og utfordringer – ut fra de ulike kirkene vi har.

Pinsens evangelium forteller om hvordan Jesus kom inn bak stengte dører og møtte frykt med ord om fred. «Igjen sa Jesus til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.»» Med Den hellige ånds kraft gikk de ut. Den samme Guds ånd er gitt oss og gir oss det vi hver dag trenger for vår tro og vår tjeneste.

Fred være med dere!"

– Biskop Ingeborg